12 augusti 2008

Tårtenkät

Delvis inspirerad av Jessika tänkte jag ställa frågan: Vilken är, enligt dig, alla tiders godaste tårta?

Själv är jag oerhört förtjust i det mesta med choklad i men sedan jag besökte Wien för 20 år sedan har Sacher en speciell plats i mitt hjärta. Under en period brukade en kollega och jag gå och köpa oss varsin bit till fikat på ett konditori nära kontoret. Men den har aldrig smakat så gott som i Wien, och jag har aldrig försökt mig på att baka den själv.

Till höger på bilden syns Sachertårtan jag fick senast jag fyllde jämnt:

6 Comments:

Blogger Kajsa said...

Jag vet faktiskt inte. Jag önskar jag visste eftersom jag frågar mig samma sak varje gång jag ska bjuda på (dvs köpa) tårta. Sacher vet jag inte ens riktigt hur den smakar.. :o

9:27 em  
Blogger Botilda said...

Sacher kommer högt! Och Budapest. Men jag tror ändå att en riktigt gjord prinsesstårta fortfarande vinner. Man kan peta bort lite grädde så att man orkar med resten – fluffiga, men inte luftiga, bottnar, röd gärna lite syrlig sylt på understa lagret, vaniljcreme och grädde och marsipan i veck. Starkt kaffe till. Läskigt gott!

10:21 fm  
Anonymous Anonym said...

Vanlig hederlig jordgubbstårta. Om det nu nödvändigtvis ska vara tårta. Jag är inte så tårtig av mig.

11:11 fm  
Anonymous Anonym said...

Kajsa: Choklad och aprikossylt.

Botilda: Nu är du taskig. Vem bad om sådana där inlevelsefulla beskrivningar? Berätta om hur gått det är med kokt ägg istället!

Hello Kitty! Nä, man associerar ju inte direkt dig med tårta. Jobbar du nu? Lunch någon dag?

/Heli

12:12 em  
Anonymous Anonym said...

Och ja, jag kan stava till gott!

/Heli igen

12:13 em  
Blogger Jessica said...

Jag gillar en massa olika tårtor och bakelser. En som det är tårtbotten, maniljkräm, grädde, hallon och sedan gelé över är gott.
Samma med moussetårtor.
Ett bekymmer är att konditorer gärna använder nötter, och nötter är gott det är bara det att jag själv inte kan äta dom men svensk mandeltårta.
En av mina absoluta favorittårtor är s:t honoré tårta.

3:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home