18 juni 2008

Rapport från en så kallad semester

I söndags var det lilla A:s tur att åka på kortsemester med mamma. Så vi klev på ett skrammeltåg och reste till Göteborg. Till lunch fick hon plättar för femtielfte dagen i rad. Nu var det nog dags med något annat snart, tyckte mamma. "Pannkakor," föreslog lilla A.

Väl framme hos släktingarna passade lilla A på att bli hundfobiker (de har en Jack Russel) och på allmänt dåligt humör. Måndagen tillbringades med sightseeing, och mamma lärde sig att Göteborg är en väldigt handikappanpassad stad. Så till den milda grad handikappanpassad att lilla A tappade all känsla för var trottoaren tog slut och gatan började. Sedan åkte vi Paddan, och upptäckte att vissa av oss inte gillade sjögång.

På tisdagen tog vi med sysslingbarnet, jämnåriga lilla D, och åkte till Liseberg. Ibland förfäktar jag idén att barn är ungefär som människor. Fast det var å andra sidan innan jag tillbringade en hel eftermiddag på Liseberg med två sockerstinna sexåringar med glittriga kaninöron. Men när de somnade tillsammans på kvällen i samma säng var de ganska söta, och att tillbringa kvällen med lilla D:s föräldrar var ingen uppoffring.

Sedan åkte vi hem. Och jag fick chansen att konstatera att tre timmar på ett X2000 kan kännas mycket längre än fem timmar på ett skrammeltåg om man har sällskap av en åksjuk liten glitterkanin.


Skrammeltåg.


Snabbtåg.


Glittrig kanin och läskig vovve.

6 Comments:

Blogger thekax said...

Hm, jag känner en flicka i samma ålder som har ungefär samma åsikter om varierad kost. :-)

11:27 em  
Blogger Digidiva said...

Jag levde på korv(bara)tills jag var typ 9. Så fort mina kära föräldrar försökte med något mer kulinariskt, som till exempel köttfärssås eller köttbullar, rynkade jag på näsan och gick in på mitt rum och tjurade. Ironiskt nog blev jag vegetarian i tonåren och är det än. Go figure...:-D

9:51 fm  
Blogger Botilda said...

Stackars lilla kaninglitter! Man ska INTE INTE INTE åka snabbtågen. Det kan i princip bara sluta på ett sätt. Gudmor vet.

10:59 fm  
Blogger Jessica said...

Åh gud så där åksjuk av x2000 har jag också varit!!!
Ni kanske kunde prova fritters? I dem kan man blanda i lite grönsaker, eller frukt.

3:14 em  
Anonymous Anonym said...

Som grädde på moset har jag idag varit i stan med två sockerstinna barn (ja, även fina caféet visade sig servera pannkaka) för att äta lunch med Hon vid bordet bredvid och skåda nyfödd bebis, och om ni aldrig sett barn som rent bokstavligen klättrar på väggarna så skulle ni ha varit med idag. "Sälj dem inte på vägen hem", sa Hon när vi skildes åt. Efter besök i två skoaffärer (tårna på väg ut ur lilla M:s gympadojjor = nödvändiga besök) och ett på Rum för barn (barn som får springa av sig blir lugna och snälla. Inte.) var det väldigt nära att jag la ut en annons på Blocket. Frågan är nu bara: Hur överlever man semestern?
/Heli

5:24 em  
Blogger Jessica said...

Hyr ut dem? ;)

7:09 em  

Skicka en kommentar

<< Home