22 januari 2010

Döden på Haiti

Ja, andan föll på lite när jag läste DN i går. Där möttes jag på ett uppslag av bilden av en nyss skjuten femtonårig flicka. Det var ett bildreportage från Haiti och flickan hade dödats (kanske vådaskjutits) av polisen när hon "plundrade" - hon hade tagit två blomtavlor för att ta med sig hem till sina föräldrar.

Reportaget innehöll, förutom bilder på flickan, också foton på hennes mamma, pappa och syster när de får dödsbudet.

Självklart var det ett starkt och gripande reportage. Det ökar min förståelse för vad som händer på Haiti. Det var min första tanke. Men så inser jag: Här sitter jag och äter frukost och tittar på bilderna av någon annans döda barn. Det lämnar en minst sagt bitter eftersmak och en mängd frågor: Är detta okej? Ska vi behandla brottsoffer så? Vore reportaget överhuvudtaget möjligt om offret varit svenskt? Kan man till exempel tänka sig ett reportage där man lägger ut bilder på Englas döda kropp, och på hennes föräldrars och syskons reaktioner vid dödsbudet? Är det okej för att dådet skedde på andra sidan jordklotet och de anhöriga aldrig kommer att läsa DN? Eller är det kanske okej för att syftet på något sätt är gott? Jag vet faktiskt inte. Vad tycker du?

4 Comments:

Blogger Jessica said...

Nej, det är inte okej. Lika lite som det är okej att Aftonbladet ordnar "chatt" med en jordbävningsdrabbad familj. För vems skull liksom?

9:58 fm  
Blogger Kajsa said...

Nej, när jag tänker efter är det ju inte okej. Fast det är svårt att missa, att bara bläddra vidare och inte "se" människorna som just människor utan som ett fenomen, eller bara "katastrofoffer".

4:59 em  
Anonymous Anonym said...

Vet inte om jag tycker att det är riktigt jämförbart med en enskild tragedi som den med Engla. Där behövs inte bilderna för att vi ska förstå.

Ska man göra en katastrof som Haiti begriplig så behöver man skildra den personligt, som du skriver. Det verkar också som att vi behöver allt starkare bilder ju längre bort det sker.

Jag är väldigt ambivalent. Var det inte så att Expressen visade bilder på de omkomna på Estonia och fick väldigt starka reaktioner?

Diskuterade, häromdan, hur man ska vara beskaffad som journalist och fotograf när man vistas mitt i den situationen och ska jobba, samtidigt som man kunde hjälpa till rent praktiskt. Eller så gör man det - också.

Allt för att vi långt borta ska förstå och bistå på vårt sätt.

12:22 em  
Anonymous Anonym said...

och det var Peter H som skrev inlägget ovan.

12:23 em  

Skicka en kommentar

<< Home