17 december 2007

Snabbenkät - svara nu!

Nej, det här är ingen lucka. Det här är en "var med och bestäm Heliotropens liv-"funktion. Frågan du ska besvara NU är alltså:

Ska man ta det där okej jobbet, eller ska man hålla ut och vänta på Jobbet med stort J, nu när man har chansen? Jag har alltså fått ett erbjudande. Det är ett vikariat, men kommer troligtvis att bli en fast tjänst. Allt med det är okej, men inte mer. Lönen är hyfsad, jag får jobba deltid och själv bestämma mina arbetstider helt fritt, det ligger bra geografiskt, stämningen verkar trevlig, verksamheten är något jag kan tro på och gilla, jag får byta bransch osv. Däremot är arbetsuppgifterna rätt tråkiga, åtminstone till en början, och jag är inte säker på vad jag tycker om chefen.

Valet står alltså mellan något ganska tryggt, där jag får utrymme för resten av mitt liv, för att vara mamma och för att skriva samtidigt som jag får en stabil ekonomi, och att våga ta språnget och tro på att det kommer andra och bättre saker på det nya året.

Berätta nu hur jag ska göra! Även lyxproblem kan vara ganska svåra.

Tillägg 14.30:
Säga vad man vill om mitt liv, men tråkigt är det inte. Nu ändrar vi förutsättningarna lite eftersom ett nytt alternativ dykt upp:
1. Okejjobbet.
2. Prestigejobbet - har egentligen allt utom att det bara löper till juni månad. Jag har ett nästan reellt erbjudande om något som helt klart skulle vara Jobbet, om det var fast. Nu är det på fem månader, med eventuell förlängning till hösten. Nu pratar vi inte om något "ta det lugnt medan barnen är små"-jobb, utan ett fullt ös-dito. Kul, utmanande, svårt, stressande. Med arbetsuppgifter jag älskar och på en plats jag gillar, men med relativt lång resväg.
3. Bida min tid.

Och för övrigt ska jag vara statist i en tv-serie i morgon kväll. På tal om att inte ha tråkigt. Och just nu städar jag bokhyllor. Pervers som jag är gillar jag det också.

Etiketter: ,

13 Comments:

Anonymous Anonym said...

såklart ska du ta Jobbet istället för jobbet!

1:04 em  
Anonymous Anonym said...

Jag skulle själv ta okejjobbet. Utan vidare. Men sådan är jag.

1:06 em  
Anonymous Anonym said...

Jag skulle också ta okej-jobbet men jag är en fegis... Så jag skulle vilja säga vänta på "drömjobbet".

2:07 em  
Anonymous Anonym said...

Nu blev det ju svårt ju... och jag är inge vidare på att leka Fortuna.

Personligen skulle jag ta det roliga jobbet.

2:33 em  
Anonymous Anonym said...

- Svårt, var ordet sa Bill.
- Skitsvårt sa Bull.

Men nu måste jag nog göra helt om och säga "Ta det roliga jobbet".

2:45 em  
Blogger Heliotropen said...

Hello Kitty: Ja, det är svårt som f-n. För att göra det ännu svårare skulle det roliga jobbet ge 2000 kr mindre per månad netto än det okejiga. Men jag är ju rik nu ...

2:45 em  
Anonymous Anonym said...

Nu blev det knepigare. Fast "stressigt" och "lång resväg" är inga höjdare för en förälder.

Men du kan ju kliva av prestigejobbet efter fem månader om det inte funkar. Det kanske inte skadar att prova på.

På fråga ett svarar jag "b".

4:20 em  
Blogger Jessica said...

Jag skulle också ta okejjobbet. Prestigejobb är inget för mig nuförtiden, jag vet inte om det någonsin har varit det. Prestige i sig. Utmaningar kan man finns utlopp för på annat håll. Jag har haft världens dipp över det på senare tid, jobb överlag, jag skulle kunna jobba NU, men naturligtvis ska DU välja det som känns bra för dig.
Stressiga jobb tenderar att bli stressigare och stressigare, en del krav uttalas aldrig men så är det å andra sidan överallt.

6:00 em  
Blogger Lime said...

Jobbet med J!!

Eller egentligen "vad säger ditt hjärta att du ska göra?" (skit i vad hjärnan säger, den är på tok för korkad för att få vara med och bestämma)

Och vad gäller pengar tror jag att du i det långa loppet har mer tillbaka om du gör det du tycker är kul.

7:30 em  
Anonymous Anonym said...

Skulle ta okejjobbet, så länge barnen är små. Och att gå in i väggen är inte kul, men det vet du ju...

11:18 em  
Anonymous Anonym said...

Skulle nog välja alt. 2 men kalla det inte prestigejobbet. Prestigejobb kan aldrig vara skäl nog. Välj det hellre för att det är kul och matchar din kapacitet. Mycket kan sen hända på vägen.

Men det är svårt att råda - det handlar ändå om din magkänsla som måste råda.

Det du sen väljer är alltid rätt.

6:54 fm  
Anonymous Anonym said...

Vilket jobb känns roligast att gå till när du tänker på det?

Nu har jag inte familj och barn att ta hänsyn till, men jag tycker att du ska göra det du vill innerst inne. Alltså våga göra det du vill. Oavsett om det är lång eller kortsiktigt.

Jag tror att det är viktigt att man vågar vara ärlig mot sig själv, och med det menar jag att våga känna efter, och våga göra det, trots att det kanske inte alltid är det "absolut tryggaste" valet för stunden.

våga vara ärlig mot dig själv - du har svaret inners inne om du ger dig själv lite tid att känna efter....

God Jul och gott slut på 2007.

/ Nina

8:31 fm  
Blogger Kajsa said...

Jag skulle nog ta okejjobbet och förtsätta söka ett superjobb med fast anställning. Fast jag är inte säker...

4:45 em  

Skicka en kommentar

<< Home