13 augusti 2008

Sugar free

Med risk för att detta allt mer utvecklas mot att bli en matblogg (vilket så klart beror på just det jag vill prata om) vill jag säga några ord om min nuvarande diet, eller kanske snarare vad den drar med sig. Sedan drygt tre veckor tillbaka äter jag väldigt begränsat med kolhydrater, vilket förhoppningsvis ska ha viss effekt på min vikt. Dessutom påverkar det mitt humör. Jag har alltid varit en sådan där människa som blir ett vrålande monster när hon är hungrig. Oftast blir jag till och med snäsig innan jag känner av hungern och om det går så långt som till hunger håller jag på att falla ihop av stress. Fast det där borde vara skrivet i dåtid. Numera har jag varken hunger eller humörsvängnigar, åtminstone inte mycket.

Det är säkert intressant att diskutera, men egentligen är det en annan betraktelse som fascinerar mig: När maken och jag häromdagen var och handlade och försökte hitta en färdig dressing upptäckte vi att det går alldeles utmärkt att få tag på 100 olika varianter av fettfri dressing (fettfri vinägrett, vad är det för ett djur, jag bara frågar), men inte en enda utan socker. Läs det där igen: Det finns inte en enda sorts dressing i svensk handel (läs: vårt närmaste Ica Maxi) som inte innehåller socker.

Ja, vi blandar vår dressing själva.

3 Comments:

Blogger Kajsa said...

Det har ju länge varit fetthysteri (innan det vände oc blev kolhydrathysteri) och då har väl producenterna tävlat med varandra om att göra fettsnåla produkter. Men något måste ju ge smak (och som lockar fram de andra smakerna) och när fetterna tas bort ersätts de ofta med socker. Så det hänger nog lite ihop.

9:57 fm  
Anonymous Anonym said...

Men även de feta innehåller socker.

/Heli

11:02 fm  
Blogger Kajsa said...

Jaha, där rök min teori..

10:13 em  

Skicka en kommentar

<< Home