11 november 2008

Pubertetsgallimatias

Lilla M efterfrågade, högst berättigat, mer information om puberteten. Aha, tänkte jag. Det är ju sådant man har nätet till. Där måste det ju finnas en massa lättillgänglig information riktat till barnen själva. Inte. Skulle det visa sig. Allt jag hittade var riktat till föräldrar, eller påstods vara riktat till barnen. Det vill säga, man har samma ordval men lägger in ett "du" här och var. Allt var också oerhört probleminriktad. Inte det man behöver höra när man står på tröskeln till alltihop och är orolig.

Så hittade vi något som påstods vara riktat till barn. Från American Association of Pediatrics. Märkligt, tänkte jag, att de har information på svenska. Men det var ju bara ännu ett exempel på nätets nya fluga: Maskinöversättningar. Den här behövde man inte ens beställa. Den låg där fix och färdig i något cacheminne. Så fick vi oss i alla fall ett gott skratt:

"Som del av att växa upp, du skar går till och med pubertet. Pubertet är tiden i ditt liv, då ditt förkroppsliga ändringar från det av ett barn till det av en vuxen människa. Dessa ändringar orsakas av kemikalieer i förkroppsliga som kallas hormon. Därför att det finns så många ändringar som händer under pubertet, du kan den din känselförnimmelsenågot liknande förkroppsliga är ut ur kontrollerar. I tid dina hormon skar balanserar ut, och ditt förkroppsliga skar fånga upp.

Ditt förkroppsligar inte endast ändring, utan dina sinnesrörelser ändrar för. Hur du funderare och känselförnimmelsen om dig, dina familj och vänner och din hela värld, kan verka olik. Som du går till och med pubertet, du skar börjar att göra viktiga beslut för dig, tar på mer ansvar och blir mer oberoende.

Om du går redan till och med några av dessa ändringar, du kan fråga sig yourself att, ”är jag normalen?”, eller ”gör annat folk som min den ålderkänselförnimmelsen mig långt?”, Oroa inte. Raddaändringar händer under pubertet, och, även om det kan vara en confusing tid av liv, det kan vara spännande.

Denna broschyr var skriftlig att hjälpa dig att förstå, och avtalet med ändringspubertet kommer med. Del 1 är om ändringarna som flickor går igenom under pubertet. Del 2 är om ändringarna som pojkar går igenom under pubertet. Del 3 innehåller information för båda flickor och pojkar om de emotionella ändringarna under pubertet. Men om ändringarna, som händer till motsatsen, efter du har läst den hela broschyren, du skar lärer inte endast om ändringarna som du går igenom, könsbestämma också."

Lilla M blev inte så mycket klokare, men hon erkände att hon ibland ställt sig frågor av typen: "Är jag normalen?" Däremot aldrig "Gör annat folk som min den ålderkänselförnimmelsen mig långt?"

3 Comments:

Blogger thekax said...

HA! HA! Det är ju inte klokt. Jag blev nyfiken och googlade. Men originalet till den svenska texten gick inte att hitta, bara de efterföljande tre delarna. Istället roade jag mig med att be google översätta den svenska texten tillbaka till engelska. Det var nästan lika skoj ...

10:17 em  
Blogger Digidiva said...

HAHAHAHAHAHA! det var så sjukt roligt så jag snorpar en snutt till min blogg och hänvisar folk hit för att läsa resten. å herregud vilken tur att man inte läste det där då det begav sig. då hade man nog aldrig blivit normalen!

11:37 fm  
Blogger Kajsa said...

Hahahahaha! Jag fattar inte ens vad hälften kan ha varit från början.

8:51 em  

Skicka en kommentar

<< Home