07 november 2008

Retorik och skanderande folkmassor

Det pågår en del Obama-bashing på svenska bloggar. Det fascinerar mig. Vad är det som gör att ett amerikanskt val engagerar så många, så mycket, så långt bort? Argumenten fascinerar mig också. Ett som dykt upp de senaste dagarna är att Obama tydligen är släkt både med Bush och med Dick Cheney. Jag vet inte riktigt vad det är meningen att det ska bevisa, om den som för fram bevisen nu är republikan och gillade McCain mest. Det för tankarna till de där egendomliga argumenten nynazister brukar ha: Hitler dödade inte alls några judar, det är bara en komplott. Vi tycker visserligen att han borde ha gjort, men han gjorde det inte.

En annan sak som dykt upp är en teori om att Obama nu ska styra USA mot att bli en fascistisk och totalitär stat. Misstänker att det handlar om människor som är mindre bevandrade i retorikens effekter. Sanningen är ju den att lysande retorik och skanderande folkmassor inte nödvändigtvis är ett tecken på att man mött en envåldshäskare.

Ska se om jag hittar några länkar lite senare. Nu ska jag gå och undervisa i retorik ...

Tillägg efter seminariet: Nu har jag hittat en länk i alla fall. Annars kan ni ju alltid titta på detta.

2 Comments:

Blogger Botilda said...

Jag har varit djupt nedgrävd i korrektur och granskningshögar och inte surfat Obama ett dugg. Men det där segertalet han höll - jösses! Jag antar att du har det med dig idag.

Fast jag tycker att retorik är lite läbbigt. Det handlar ju om att påverka, och skanderade massor är så uppenbart påverkade.Det är kanske mest de där till synes fjärrstyrda folkmassorna som skrämmer mig. Jag är en sån som inte klappar händerna när någon uppmanar publiken att göra det. Väldigt barnsligt...

12:33 em  
Blogger pennan said...

Att Barack Obama är släkt med Bush och Cheney var något Svenska Dagbladet skrev om för ett år sedan.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_506645.svd

Obama vill ha förändring, frågan blir om detta verkligen kommer att ske? Visst, en viss förändring från Bush, men knappast mycket. Man förflyttar lite trupper från Irak till Afganistan, kanske riktar in en attack mot Pakistan istället för Iran?

Nej, jag gillade inte McCain. Hade hellre sett Ron Paul vinna valet, då hade det nog blivit lite större förändringar...

6:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home