28 december 2008

Varar än till påska!

"Nu är julen över", sa svärmor halvt på skämt, halvt på allvar när alla julklapparna var öppnade. "Tänk att man kan stressa så mycket för en enda dag", sa någon i tidningen. Och då tänker jag: Tänk att det finns människor som tror att julen är julafton och att det är över sedan. Det är ju efter julafton som det börjar på riktigt. De där långa lata mellandagarna när man inte har några värre plikter än att ta sig ut på en promenad, eller åka till några släktingar på kalas. När man får leka med sina nya saker, ligga länge och läsa julklappsböcker, och rota runt i Aladdinasken efter någon bit som ingen annan velat ha. Huset är grundstädat och man behöver inte ens laga mat för julskinkan tar aldrig slut. Då är det jul. Då känner jag mig ledig, på riktigt.

Jag vet att jag är lyckligt lottad, även om denna jul varit full av oro också (trots läkarens goda råd) och en hel del ont. Det finns människor som måste jobba i mellandagarna. Det finns de som inte trivs med att vara hemma också för den delen. Och så finns det ju de som hastar ut i mellandagsrean redan på annandagen för att hinna med ytterligare en omgång köphysteri. Dem är det synd om!

2 Comments:

Blogger Fanny said...

näe det är inte ett dugg synd om mig. ;-) jag är så lyyycklig! :-D

6:51 em  
Blogger Kajsa said...

Aspelut! Julen tar nästan aldrig slut, inte hos oss i alla fall. Ett år hängde adventsstjärnorna kvar till året därpå!

10:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home