07 april 2008

Massmedierna och ångesten

De senaste veckorna har tidningarna varit fulla av nyheter som väcker oro hos föräldrar, och även hos mig. Jag har plågats nästan varje dag av alldeles för mycket kunskap om hur Arbogamamman mår och vad hon vet eller inte vet. Jag har våndats över 11-åringen som träffade en brännmanet och jag har försökt skjuta undan tankarna på mamman och femåringen som dödades av mammans nya fästman. Men nu kan jag inte värja mig längre. Så fort jag stigit upp, eller kommit hem, slår jag på text-tv. Samtidigt är min ångest så svår att jag måste vända bort blicken när Englas ansikte möter mig överallt.

Jag kan inte låta bli att undra över varför detta berör mig mer än något annat. Delvis är svaret förstås enkelt. Jag har en nästan tioåring hemma, med långt mörkt hår och glasögon. Identifikationen är uppenbar. Men jag inbillar mig att det finns ett annat inslag också, som funnits med även i rapporteringen om Arbogafallet. Det handlar om de detaljer tidningarna plockar fram och trycker på. Det där specifika, vardagliga som plötsligt blir så ångestladdat. Är det inbillning från min sida - eller dåligt minne - eller är det första gången vi ser rubriker som "Englas mobil tystnade i natt". Jag vet inte, men jag kan inte skriva orden utan att gråta. Rubrikmakarna vet en del om vilka knappar man ska trycka på, men säljer ångest verkligen tidningar?

5 Comments:

Blogger Lime said...

Medias hantering av vissa av händelserna är bara förskräcklig. Jag blir bara arg när de gottar sig i detaljer.

8:45 em  
Blogger thekax said...

Nej, jag vill varken veta mer om mördarmaneter, mobiler som tystnar eller mammor som vaknar och får veta att deras barn är döda. Till mig säljer de ingen tidning! (Utmaning kommer sedermera.)

11:33 em  
Anonymous Anonym said...

Kax:
Jag kräver omedelbar (nåja) och detaljerad rapport om resan!!!

Hann du se Queen i "Seven ages of rock" i söndags förresten?

/Heli

9:33 fm  
Blogger thekax said...

Du har väl sett familjens blogg? Men vi kan också boka lunch. Eftersom jag aldrig ser på tv så missade jag också rockprogrammet. Bra att du påminde mig (Häggis har också tipsat men jag hade glömt), dagens repris är nu programmerad för inspelning.

9:49 fm  
Blogger englundhelena said...

När jag blev mamma slutade jag tvärt att läsa alla nyhter som invovlerade försvunna eller misshandlade barn. Det blev FÖR otäckt, för nära och för skrämmande. Nu är mina barn stora och självklart dissar jag helt och hållet nyheter om unga killar som blir överfallna eller unga tjejer som blir våldtagna eller misshandlade, men jag läser heller inte om Engla eller Bobby eller något annat barn som råkat illa ut. Jag VILL inte att sånt händer och väljer att stoppa huvudet i sanden.

10:52 em  

Skicka en kommentar

<< Home