30 december 2008

Mellandagsmysterier

Jul och mellandagar har bjudit på en del märkligheter, främst i form av telefonsamtal och andra typer av meddelanden.

Åtminstone ett av dem kan jag skylla på sms-mannen. Sms-mannen är en släkting till mig som tycker om att terrorisera sin omgivning med ymniga, svårbegripliga och ibland aggressiva textmeddelanden. Under en lång period valde jag faktiskt att ha en mobiltelefon som inte tog emot sms just för att slippa sådant. Men jag har gett upp det och minns med rysningar sms-konversationen inför svågerns femtioårsdag (tre i timmen, allt ilsknare) och förrförra årets kryptiska julaftonsmeddelande: VAR ÄR NI NÅGONSTANS??? Tja ... hemma och delar ut julklappar ungefär som vi brukar.

Vi förstod att det skulle bli en kämpig sms-jul i år för nu är han och hustrun på semester på Mauritius och då tarvas det lägesrapporter nästan varje timme. Jag är numera fullständigt uppdaterad vad gäller badtemperaturer och priset på öl därborta. Det är som att ständigt få samma vykort, fast utan bilder och med VERSALER.

Juldagsmorgon kom han på en ny kul variant. Han skippade mobilerna och smsade istället direkt till vårt hemnummer. 07.30 juldagens morgon väcks vi alltså av en elektronisk röst som säger: "Har tagit promenad och ätit frukost. 28 grader i luften. Ölen dyr."

Senare på dagen var vi hos min syster, som också fick ett samtal. Denna gång inte från Mauritius. Istället mötte hon en mansröst som frågade: "Brukar du raka benen?" "Ursäkta, vad sa du?" sa hon. Det var dock inte oanständigt på det sätt hon först trodde. I själva verket handlade det om en försäljare som ville erbjuda en rakapparat för 498 kronor, klockan fem en juldagseftermiddag. Kalla mig gärna konservativ, men jag tyckte det var taskig tajming.

På annandagens morgon blev vi återigen väckta av telefonen, fast vid tio den här gången, så man kan väl inte klaga. Det var Dressman som ville berätta för maken att deras mellandagsrea började.

Kanske går det att skaffa telefoner som varken tar emot samtal eller sms till nästa jul?

Detta är förresten inlägg nummer 400!

3 Comments:

Blogger Jessica said...

Jag skulle bli rätt förbannad efter ett tag om jag fick telefonsamtal om priset på öl på Mauritius. Fuck OFF typ, och ta mobilen med dig.

3:40 em  
Blogger Kiwi said...

Huga vilka hemska historier.

G'nytt på're!

12:02 em  
Blogger thekax said...

Usch, ja. Kanske man kan ställa in att sms från vissa avsändare raderas automatiskt? Jag förmodar att ni nixat?

4:51 em  

Skicka en kommentar

<< Home