09 juli 2009

Om lärare

På DN:s ledarsida skriver man i dag om att vi i Sverige verkligen gillar små skolor, men att det lätt går ut över kvaliteten. Man måste nämligen låta lärare undervisa i fler ämnen än de är utbildade till för att få det att gå ihop. Jag ler lite i mitt stilla sinne. Mitt intryck är nämligen att ämneskunskap är ganska nedprioriterat i skolan.

Jag undervisar ju själv blivande lärare. I våras gjorde en av de en övning med oss. Vi skulle skriva ner tre egenskaper vi tyckte var viktiga hos en lärare, både jag och de andra studenterna. Studenten i fråga hade gjort samma sak med eleverna i några klasser där hon praktiserat.

Jag skrev något i stil med "påläst, pedagogisk, engagerad". Det där är förstås något jag tänkt på förut, ganska ingående. En lärare ska vara någon som har väldigt djupa kunskaper i ett ämne, är bra på att förmedla dem och är intresserad av sin omgivning. Jag var den enda som skrev något sådant på min lapp. Alla andra var fullständigt överens med eleverna om vad som var viktigast hos en lärare: De ska vara snälla. Så nej, kunskaper är tydligen ingen big deal.

2 Comments:

Blogger Kajsa said...

Huvudsaken att de blivande lärarna och eleverna är överens. ;)

11:42 em  
Blogger Botilda said...

Man blir rätt mörkrädd över mycket i lärarutbildningen. Studenterna till exempel. ”Jag tycker inte om när de [eleverna] frågar mig saker” anförtrodde sig en i våras. Jag är ju mest insatt i svenskämnet, och där är det ibland horribelt. Men det vet väl alla att bor man i Sverige är man kapabel att undervisa i svenska (liksom att språkgranska och översätta).

10:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home