27 maj 2009

Fotboll och ... hur ska jag säga det här nu då? ... idioter

I lördags spelade lilla A sitt livs första fotbollsmatch. Vi föräldrar var överväldigade av att det faktiskt såg ut som fotboll. Barnens överväldigades av att de vann med 4-2. Men det jag tänkte på allra mest var, som vanligt, hur konstiga människor är som gillar fotboll.

Matchen hölls i min gamla barndomskommun, Solna, och när vi var på väg ut ur centrum efter lunchen pekade jag på stadion och sa:
- Det är där AIK spelar.
- Jag är inte intresserad av AIK, sa lilla A.
Då dyker det plötsligt upp en tant bakom oss som slänger ur sig:
- Det måste du vara. Annars får du inte vara i Solna.

Ja, jag fattar att det var ett skämt. Men skrattade någon? Nä. Kan man, generellt, förvänta sig att en väldigtnästansjuåring tycker att sådant är kul? Nä.

Vidare till idrottsplatsen där jag hamnar några säten från en pappa med ... ähm ... visst intresse för fotboll. Det är ganska lustigt egentligen. Plötsligt har jag en massa människor i min bekantskapskrets som är väldigt intresserade av fotboll. Jag har fortfarande inte riktigt förstått hur det gick till. Den här pappan är alltså capo i AIK, och för en kvinna som inte tillbringade sina tonår med att spela eller titta på fotboll utan med att skriva en roman om förintelsen, har det ordet helt fel associationer.

Hur som helst, där spelar våra barn - och motståndarna kvitterar med ett fint mål. "Nej", säger jag och applåderar sedan bedriften.
- Hejar du på fel lag? säger pappa capon, helt utan ironi.
- Men de var ju duktiga, säger jag.
Han skakar på huvudet.

När barnen spelat klart blir det match i division 1 för damer. In kommer en mycket högljudd hejaklack för vårt eget lag. Då blir lilla A ledsen. Hon tycker det är synd om motståndarna för att ingen hejar på dem. Pappa capon skakar ännu mer på huvudet.

Och jag skakar på mitt. Åt hela fotbollsfenomenet.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Åh, det är lite som i filmen "Tillsammans" om någon minns den? Där spelar de fotboll och en av hippiesarna applåderar och hejar alltid även när motståndarlaget gör mål, varpå en del blir lite arga. "Men vaddå, det var ju ett jättesnyggt mål, ju!" :-)

/Hello Kitty

4:03 em  
Blogger Heliotropen said...

Ja, tur att lilla A och jag är på samma nivå där i alla fall. Vi har liksom inte fattat någonting utan tycker att världen ska vara en snäll plats där ingen sitter och skanderar att de ska krossa någon annan. Nåja, vi får väl invänta helgonförklaringen.

8:22 fm  
Blogger Botilda said...

Jag hoppas att jag är som ni när mitt lilla A blir stor nog att delta i tävlande lagsporter. Capo har jag ingen aning om vad det är vare sig i fotboll eller förintelse. Känner mig plötsligen obildad.

8:40 fm  
Anonymous Anonym said...

Det betyder kapten. I amerikansk fotboll heter det "cheerleader". I europeisk fotboll är det färre saltomortaler och mer skrik. Mycket lägre gullighetsfaktor alltså. En kapo i ett koncentrationsläger var en fånge som blev satt till övervakare över de andra fångarna.

/Heli a.k.a. the human wikipedia ;-)

12:17 em  
Blogger thekax said...

Inte behöver du vara så finkänslig, igen som helst tvekan om att det är idioter.

8:23 em  

Skicka en kommentar

<< Home