09 april 2008

Hönsmammans kacklande

I förrgår fick vi hem en lapp från lilla M:s skola att nu är det dags att börja träna barnen i att klara sig mer själva, eftersom de snart inte har något fritids längre. "Låt dem gå hem själva och vara ensamma en timme innan ni kommer hem", föreslog de. Och så skulle de lära sig ta bussen själva till centrum.

Tajmingen var minst sagt dålig. Här ska inte åkas buss och gås hem själv! Mina barn ska stanna i sina sängar med en förälders starka armar omkring sig! På sin höjd kan de få göra obevakade toalettbesök, men jag är inte helt säker på det.

Som tur är, är mina barn förnuftigare än jag. När jag nojade mig lite igår för att lilla M skulle vara ensam hemma (i hela tre timmar, inte bara en!) sa hon: "Hörru mamma, Engla råkade väl inte illa ut för att hon öppnade dörren för någon?" Nä, jag vet. Men i alla fall!

5 Comments:

Blogger thekax said...

M är klok, och kommer att klara sig bra.

10:06 em  
Anonymous Anonym said...

om du vill kan jag komma över och lära dem lite självförsvar ...

11:02 fm  
Blogger Heliotropen said...

Hello Kitty: Ett utmärkt förslag! När är du ledig?

2:44 em  
Blogger Kajsa said...

Ja fy bubblan! Dessa dagar känns inte ämnet "lär barnen att vara mer ensamma" så där jättehett. :( Men din dotter är klok och ni får väl ta det i den takt det tar och med de steg som känns okej. Som förälder måste man ju visserligen våga släppa på greppet men man kan ju inte göra så att man mår superdåligt av det själv. Då går det nog för fort.

4:07 em  
Blogger Jessica said...

Ni får komma överens om små regler er emellan så att du kan överleva att hon är ensam hemma.
Samtidigt så är ju ett barn ett barn, inte en vuxen, jag menar inte att hon inte kommer att klara sig väl, men jag kan tycka att kasten mellan curlandet och Jesper Juuls teorier kan vara väl långt ibland. Men man måste börja lära sig någongång och det kommer med allra största säkerhet att gå jättebra.
Freakos finns överallt, det går liksom inte att undvika dem.

12:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home