14 april 2008

Ondskan i en röd Saab

Så var det ju då så som vi alla befarade och det blev en tung kväll i går. Jag gav mig ut och gick för att kunna gråta av mig i enskildhet, fortfarande lite förvånad över mina egna reaktioner.

Ända sedan jag var liten har jag tränat mig i att leva mig in i andras liv. Jag ville ju bli skådespelare, eller författare, och att träna empatin kändes som en viktig del av min utbildning. Förmodligen hade jag väl också viss fallenhet för det. Jag kan skriva många, långa inlägg om psykologin bakom, och vad det kan ha berott på, men det ska jag inte göra. Inte just nu i alla fall. Jag tänker bara konstatera att jag lyckades alldeles för bra. Det krävs ingen kraftansträngning för att ta sig in i denna historia. Det krävs en kraftansträngning för att hålla sig ur den. All sand i världen kan inte täcka mitt huvud.

Men där empatin går in går den balanserade, humanistiska, rationella sidan av mitt jag ut: Jag vill ha ett "three strikes and your out"-system i Sverige! Vete fan om jag inte vill ha dödsstraff, åtminstone lite, lite grand. Och jag vill ha en absolut garanti att det inte är mina barn som befinner sig på vägen nästa gång ondskan far förbi i en röd Saab.

5 Comments:

Blogger Lime said...

Och så nära att han kommit undan... Om inte någon hade fått en ny mobil och om inte samma någon råkat fota hans bil...

1:43 em  
Blogger Jessica said...

Han är per dna nu knuten till ett annat mord förutom mordet på barnet. Och i sådana här tillfällen vill jag också ha lite dödsstraff. En smula liksom. Eller kölhalning tills de drunknar, eller något som närmar sig vad de har gjort med sina offer.

2:56 em  
Blogger fanny said...

Jag vill ha dödsstraff för pedofiler och barnamördare. Ingen tvekan. Det är helt vidrigt. Jag orkar inte läsa fler frosserier i tidningarna nu, jag stänger av istället, annars orkar jag inte.

8:38 em  
Anonymous Anonym said...

Idag stänger jag också av, så gott det går. Löpsedlarna går inte helt att undvika, och de är värre än någonsin. Sedan när har kvällstidningarna svar på hur någon blir mördare? Jag vill inte och orkar inte ta till mig mer. Jag hoppas på en debatt någonstans, inte bara om hur denne man kunnat gå lös så länge, utan också om hur vi ska få anständig journalistik i det här landet.

/Heli

10:50 fm  
Blogger thekax said...

Jag har knappt ens fixat stänga på* i det här fallet. (Men dödsstraff är att låta honom komma undan för lätt!)

*Och – tro det eller ej – så säger de faktiskt ”seriöst” på östgötska. (Och de menar då att starta, eller vrida på tv:n, spisen etc.)

10:18 em  

Skicka en kommentar

<< Home