21 augusti 2009

De avundsvärda lärarna

Det pratas mycket om lärare. Och lärare pratar ganska mycket. Jag skulle kunna skriva att de gnäller mycket, men jag håller ju med om många av deras klagomål: De har ofta pinsamt låg lön (fast min kompis som är mellanstadielärare tjänar 4.000 mer än jag i månaden), de har en bedrövlig arbetsmiljö, hög arbetsbelastning och även om de har lång sommarledighet uppvägs det väl inte alltid av att de har så oerhört svårt att ta ledigt någon annan tid på året.

Men mitt i allt detta negativa finns ju det andra ... I går började lilla A ettan. Jag fick vara med in i klassrummet och när jag stod där drabbades jag av en nästan chockartad avund. Tänk att få vara där varje dag! Att få lära känna alla tjugoen sjuåringarna. Att få vara med i den resa de ska göra. Allvarligt talat: Kan det finnas ett bättre jobb i hela världen?

Vem vill inte tillbringa sina arbetsdagar med henne?

3 Comments:

Anonymous Hello Kitty said...

Så fin hon är stora tjejen!

4:33 em  
Blogger Botilda said...

Skulle vara barnmorska då? Eller universitetslärare ;-)

8:39 em  
Blogger Kajsa said...

Jag som numera är 6-årslärare (eller vad det kan tänkas heta) måste säga att otroligt otroligt roligt! Själva kontakten med barnen alltså. Annars skulle man nog inte stå ut med just den höga arbetsbelastningen, oflexibiliteten m.m.

8:38 em  

Skicka en kommentar

<< Home