13 september 2005

Feministisk agenda

Feministiskt initiativ har haft sitt första årsmöte. Som den ganska medelmåttiga vardagsfeminist jag är tyckte jag att det skulle bli rätt intressant att få se vad de kom fram till. Men min slutsats är: Sorry, brudar! Ni koncentrerar er på fel saker.

Monarkin ska avskaffas. löd en av punkterna. En annan sa att landstigen ska avskaffas som huvudmän för vården. Sedan fanns något som i alla fall liknade feministiska frågor, som kvoterad föräldraförsäkring (som man kan tycka olika om, så klart), kvotering till börsnoterade styrelser och utbyggd kollektivtrafik. Men en hel del frågor tycker i alla fall jag lyser med sin frånvaro, eller är felprioriterade. Så kära Gudrun och Tiina, här kommer mina förslag på vad ni bör slåss för istället:

Gratis förskola och fritis är väl bra, men inte om det sker på bekostnad av kvaliteten. Många (borgerliga) kommuner har redan använt maxtaxan som en ursäkt för att skapa större barngrupper med färre personal. På min yngsta dotters dagis har fyraåringarna packats ihop i en grupp om 30 barn. Tänk er vad man skulle göra om ännu mindre pengar gick till förskolan. Eller har ni något annat fiffigt sätt att finansiera den?

Jag tror att de flesta människor struntar fullständigt i vem som är huvudman för vården, bara den fungerar och inte kostar skjortan. Lägg krutet på att öka patientinflytandet istället. Och lägg lite pengar på den skandalöst eftersatta vården för män med prostatacancer!

Undersökningar visar att om man jämför kvinnor och män på samma position i ett yrke så har kvinnan högre utbildning än mannen. Satsa därför på att öka lönerna för högutbildade. Det hjälper kvinnor och är samtidigt logiskt och rättvist. Det SKA löna sig att plugga.

Jag återkommer med fler briljanta idéer när de dyker upp. Just idag är jag böjd att tycka att man borde stifta lagar som tvingar barn att sova om nätterna, eller automatiskt ger trötta mammor fridag efter en tuff natt. Men jag inser att det skulle vara svårt att genomföra.

Trögtänkt heliotrop