09 december 2005

Nionde luckan

Idag blir det också en slags anti-anekdot, med den möjliga undertiteln "Varför min chef tycker om mig". Den är återigen ett exempel på när en skämtsam person blir missuppfattad, men idag åt "andra hållet". Min chef gillar mig för att han tycker att jag har så snuskig humor. Det kan för all del vara sant, men just i det här fallet var jag faktist oskyldig.

Det hela tilldrog sig på en fikarast för några år sedan. Av någon anlednng diskuterade vi det faktum att en arbetskamrat hade fobier mot att svälja tabletter hela. Jag: "Det hade jag också förr, men nu har jag tränat mig så numera kan jag svälja vad som helst." Varpå min chef började frusta av skratt och anklagade mig för att säga de mest sanslösa saker. Jag har inte lätt för att rodna, men just då hettade min kinder nog en aning medan jag satt och övervägde alternativen. Skulle jag förklara att jag faktiskt syftat på tabletter och ingenting annat, eller skulle jag låta det vara och fortsätta framstå som oerhört oanständig? Jag valde det senare. Rätt länge jobbade jag sedan på att behålla mitt rykte, men för inte så länge sedan klagade chefen över att det var så länge sedan jag var riktigt rolig.

Så en skämtsam person löper ändlösa risker. Och jag är numera helt och hållet allvarlig och seriös.

2 Comments:

Blogger svenska-for-dig said...

... vilken underbar liten groda som ploppade ut ... !!!
***fniss***

PS: lat dem tro vad de vill...

9:29 fm  
Blogger Lime said...

Hmm... en språkkonsult nära mig sa vid ett tillfälle när hon satt och jobbade "jag har väldigt svårt att svälja den här satsen".

Det är då lite svårt att inte börja skratta... ;-)

1:08 em  

Skicka en kommentar

<< Home