22 november 2005

De profundis clamave

De senaste dagarna har jag befunnit mig på en plats som jag aldig trodde att jag skulle behöva besöka igen.

Jag har försökt vara duktig och göra allt det där som ska göra mig bra igen. I det paketet ingår avspänning och meditation och en massa andra sätt att hantera stress. Jag har en bok som lär ut olika tekniker. Där står det så uppmuntrande att längst inne i oss alla finns det ett lugn. Det gäller bara att hitta fram till det. Och jag har vilat några dagar i den förhoppningen. Njutit av att känna att nu, NU är jag på rätt spår. Men jag glömde att mitt innersta också rymmer något annat.

Ett bottenlöst mörker. Som en brunn rakt ner i evigheten. Under ett par år har jag lyckats låtsas att det inte fanns. Innan dess hade jag nog inte känt av det på femton år. Med hjälp av en massa vardagsverklighet har jag liksom byggt en plattform ovanpå avgrunden och suttit där och låtsats att det inte funnits. Det är ju lätt att strunta i sådant man inte ser. Men den finns kvar, tro mig, den finns kvar.

Jag har sagt nästan skämtsamt vissa dagar att "idag handlar det bara om att överleva". De senaste dagarna har det blivit högst verkligt. Jag har delat in dagen i etapper ("Nu är det bara en timme kvar till lunch. Det klarar jag nog.") Men jag orkar inte ens ge mig på att försöka beskriva hur det känns att vakna till ännu en outhärdlig dag.

Man kan aldrig uppleva sann lycka om man aldrig varit olycklig, säger en del hurtfriskt. Men det fungerar ju också tvärtom. Livet blev ouhärdligt för att jag verkligen kände hopp. Jag tyckte att jag mådde bättre än jag gjort sedan jag blev sjukskriven. Om det är priset kan jag nog tänka mig att byta bort alla möjligheter till framtida lycka om jag slipper avgrunden igen.

Dyster heliotrop

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kära Heliotropen! Kanske är det nu dags för Dig att möta Din inre avgrund. Det är inte roligt alls. Men på andra sidan avgrunden hägrar ett friare liv med både doft och färg. Ditt liv. Du kommer att överleva, även om det inte känns så. Du kommer ut både starkare och lugnare. Närmare Din inre frid och med Din inre glädje. Jag tänker på Dig! Många kramar. /H-n
PS: Vad betyder rubriken? Är det latin? DS

6:31 em  
Blogger Heliotropen said...

Ur djupen ropar jag. Det är början på psalm 130 i Psaltaren, "Ur djupen ropar jag till dig, Herre", på latin. Ofta tonsatt. Dessutom använd som titel många gånger.

Jag veet nog inte hur man ska möta ett djup på något annat sätt än vad jag gjort så många gånger redan. Och jag har svårt att se att något gott ska komma ur det...

Heliotropen, som leker magister

7:14 em  
Anonymous Anonym said...

Psalm 130...


De profundis clamavi ad te Domine,
Domine exaudi vocem meam.

Fiant aures tuæ intendentes
in vocem deprecationis meæ.

Si iniquitates observaveris Domine,
Domine, quis sustinebit?

Quia apud te propitiatio est,
et propter legem tuam
sustinui te Domine.

Sustinuit anima mea in verbo eius,
speravit anima mea in Domino.

A custodia matutina
usque ad noctem
speret Israel in Domino.

Quia apud Dominum misericordia,
et copiosa apud eum redemptio.

Et ipse redimet Israel
ex omnibus iniquitatibus eius.

-

Från djupen ropar jag till dig, Herre:Herre, hör min röst.

Må dina öron riktas
mot min böns röst.

Om du skulle ha beaktat illgärningar,
Herre, vem skulle då bestå?

Ty hos dig är nåd,
och enligt din lag
har jag värnat dig, Herre.

Min själ har hållits uppe av hans ord,
min själ har förtröstat på Herren.

Från morgonväkten
ända till natten
hoppas Israel på Herren.

Ty hos Herren är barmhärtighet,
och hos honom frälsning i överflöd.

Så må jag sjunga en psalm
Och han skall rädda Israel
från alla dess illgärningar.

....

En dikt från Charles Budelaire, Ondskans blommor smyger även upp i mitt bakhuvud...

Kram!

7:20 em  
Anonymous Anonym said...

Oj, du var ett par sekunder snabbare än mig...

Efter mörkret kommer alltid en gryning. Kom ihåg att du aldrig är ensam. De som håller av dig är alltid här.

7:21 em  
Blogger Heliotropen said...

Ett litet leende tack till magister Lime :-)

7:26 em  
Anonymous Anonym said...

Besserwisser som jag är...

Du får så många leenden du vill av mig.

7:28 em  
Blogger Heliotropen said...

Hej Datanissan!

Roligt att se dig här igen. Ska läsa din blogg!

Jag känner igen mig i den kamp. Det tog oss tre år innan lilla M blev till. Se där, ännu en lång historia...

Varför man kommer tillbaka igen. Tja, det är väl som det min mamma svarade mig en gång när jag frågade henne hur man står ut när allt känns outhärdligt. "Man står ut för att man måste. Det finns inget annat."

6:10 em  
Anonymous Anonym said...

Oj, vad det är olika! Min djupaste respekt för att era depressioner skiljer sig från mina. Blir ni hjälpta av att härda ut eller något annat, så är det ju precis det ni ska göra! (Faller ödmjukt undan.)

I mitt fall var det dock så att jag först när jag slutade härda ut och började låta mina känslor "tala", som jag mötte den avgrund som orsakat många och långa mörka år utan färg och doft. När jag lät min verklighet bli just verklighet och struntade i min moders och andras råd, så kom livet tillbaks till mig med färg och doft. Kanske inte som min mor och andra anser att det bör vara, men som jag själv behöver ha det.

Men som jag brukar säga, vi är alla olika! (Och jag känner mig ofta som en utomjording..;)

Luther har jag inte mycket till övers för - min mor gillar honom dock skarpt. "Man ska inte gnälla och tycka synd om sig själv."

Däremot tror jag det mesta i livet har en mening, om det så "bara" handlar om att få nya insikter. Jag är på sätt och viss tacksam för det lidande jag har utsatts för (även om jag inte önskar det till någon annan) för det har lärt mig oerhört mycket. Även om det säkert handlar mycket om att orka leva vidare efter allt.

11:37 fm  
Anonymous Anonym said...

Kramar fortfarande om min syster Heliotropen. Avgrunden finns, men plattformen finns också. Och den blir starkare med tiden och med arbetet du gör för att förstärka och förbättra den.

2:40 em  
Blogger Heliotropen said...

Tack för kramar och uppmuntrande ord från er alla. Och Alices mamma... Det där med plattformen fick mig osökt att tänka på makens jobb. Världen är full av metaforer...

7:05 em  

Skicka en kommentar

<< Home