04 december 2005

Fjärde luckan

I min ungdom arbetade jag ett tag som barnflicka. Min arbetsgivare var en högt uppsatt, och sedermera ganska känd, socilademokrat och mitt uppdrag var att hämta de båda barnen, flickan 6 och pojken 4 år, på dagis och vara med dem tills pappan eller mamman kom hem. Ganska lätt och till min stora förvåning förfärande tråkigt.

En dag på vägen hem från dagis, som låg på Östermalm i Stockholm, blev pojken kissnödig. Bristen på buskar var stor och det var bara att försöka hålla ut tills vi kom hem. Sista biten var lite av tortyr, både för pojken och för mig. Väl inne i lägenheten kämpar jag med pojken kläder - då smiter flickan före in på toa. Det finns en toalett till, men dit vill inte pojken gå, så där står vi och väntar, båda tårögda vid det här laget, tills flickan är klar. Då vänder jag mig till den tålmodige pojken och säger. "Så, nu är det äntligen din tur att kissa." "Jag har redan kissat", sa han.