05 december 2005

Femte luckan

Häromdagen var jag ute med mina syskon och vi kom till att prata om våra barn, om roliga saker de sagt, och om hur fascinerade barn kan vara av saker och ting som sitter under bältet. Mitt ena syskonbarn brukade betygsätta bekantskapskretsen när han såg dem i bastun. "Stor snopp, liten snopp, stor snopp, stor snopp, liten snopp", kunde det låta. Lilla A gjorde en slags totalinventering en gång när vi hade makens släktingar på besök och alla stod i hallen för att ta adjö: "Du har nopp, du har ingen nopp, du har nopp, du har nopp... Har farfar nopp?"

Och när vi ändå är inne på ämnet: Hur kommer det sig att de alltid visar kondomreklam när jag går på bio med mina barn? Ni vet, den där som handlar om klamydia och hur pinsamt det är att ringa alla sina partner och berätta. Jag tycker inte att jag är överdrivet pryd, men det var inte den änden jag tänkte börja i när det är dags för blommor och bin-diskussionen.

1 Comments:

Blogger svenska-for-dig said...

... den känner jag igen... lilla C. har en tendens att generellt dela in befolkningen i tva grupper: de som har snopp och de som inte har...

vilket paminnner mig om ett dop vi var pa här i Tyskland da lilla C. reste sig och sade stolt högt och tydligt att prästen har snopp... Tyvärr var det ett svenskt dop här i Tyskland...

2:37 em  

Skicka en kommentar

<< Home