08 december 2005

Åttonde luckan

Dagens anekdot är av ett lite annat slag, snarast anti-rolig. Som mina vänner vet är jag en ganska skämtsam person, gärna lite ironisk så där. Det uppskattas inte av alla, och ibland får det motsatt effekt:

I somras var jag inne i en presentaffär i Skåne och köpte en rätt dyr salladsskål som jag skulle ge bort. Väl framkommen till kassan bad jag att få den inslagen varpå expediten sa: "Ja, det blir ju inte så lätt att slå in den." "Nej, men lite utmaningar ska man ju ha här i livet", sa jag i vad jag anser vara en skämtsam ton. Då tittade hon upp på mig och svarade mycket kort: "Du kan ju får försöka själv." "Jo, men jag har inget papper..." svarade jag lite lamt. Sedan slog hon in skålen medan jag stod i en obekväm tystnad och tänkte att här går jag nog aldrig och handlar mer.

Brukar era skämtsamheter också falla platt till marken?

2 Comments:

Blogger Botilda said...

Tycker det där låter klassiskt skånskt (fördomar? jag?). Dels låter de ofta argare än vad de är, dels är de ofta sura på upplänningar. I alla fall var det så för en väldig massa år sedan när jag var rätt mycket nere i den landsändan. *fullständigt allvarlig*

1:12 em  
Anonymous Anonym said...

Kanske var hon på dåligt humör, expediten. Även jag råkar ju ut för detta då och då - försöker vara vänligt skämtsam, men den tänkta mottagaren blir inte ett dugg glad utan mera förnärmad.

På jobbet har vi ett arkiv längst nere källaren. Det sköts av en arkivarie som alltid är vänligheten själv, han ger också ett lite skyggt intryck.

En dag när jag åkte hiss ned till garaget kom arkivarien in i hissen med en stor vagn med böcker på. Jag ställde mig platt mot hissväggen, för att han och vagnen skulle få plats. Han gav mig ett, som jag uppfattade det, ursäktande leende. För att visa min vänliga inställning och säga något, sa jag i avsett skämtsam tom: "Så du ska också ner i underjorden?"

"Ja, jag jobbar faktiskt där nere", sa han då i kort ton. Och jag kände mig dum. Han kanske lider väldigt mycekt av att jobba nere i källaren, det kan ju inte vara så jättekul. Bäst att inte skämta i fortsättningen.

4:35 em  

Skicka en kommentar

<< Home