26 november 2005

Det bästas sångval

Just nu tränas det för fullt inför Lucia här hemma. Just i detta nu går lilla M och lilla A fram och tillbaka i sovrumskorridoren. Lilla M i full utrustning, lilla A i röd sammetsklänning med ett elljus i handen.

Den stora behållningen är att höra deras versioner av de kända julsångerna. "...att född är Herren Jesus Kvist, vår frälsare och Gud..." pressar lilla M fram i falsett. Och tänk, jag som alltid trott att han hette Josefsson i efternamn.

Lilla A har en tendens att köra någon slags snabbvariant, â la Det bästas bokval, ni vet där de tar vanliga romaner och kortar ner dem. Lilla A är en effektiv sångerska. Det går liksom undan om man bara tar varannan sångrad, eller slutet på varje. Här hemma sjunger vi till exempel: "Blinka lilla stjärna där. Jag undrar var du är. Lockar fjärran du min syn. Blinka lilla stjärna där." Så är snart sångstuden över. Likaså mitt blogginlägg.

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

..hahaha... här ska det ocks övas och övas. Men F vägrar sätta på sig nån knasig strut på huvudet och vara stjärngosse, då kommer man ju från rymden!! Nä, tomte får det bli. Lilla S däremot älskar sin krona och vita långa särk*ler*

Som tur är krockar inte lussandet här(tack och lov). Kommer till och med kunna se firandet där jag gör praktiken, så det blir hela tre tåg med tindrande ögon och tre tillfällen till lussefika. Ibland kan man ha det bra*ler*

Är övertygad om att M och A är alldeles bedååårande i sina särkar...

10:22 fm  
Blogger Lime said...

När är det stora uppförandet då? Vill ju se snabbversionen av alla de kända julsångerna.

Kan ta med egna pepparkakor.

6:51 em  
Anonymous Anonym said...

Här övas å andra sidan inget annat än "In genom näsan, ut genom munnen". Vill med andra ord också gärna komma och beundra! Kan bidra med stora lussekattsbaket.

3:08 em  
Blogger Heliotropen said...

Hmm... jag det får vi fundera på...

Hej förresten I! Roligt att se dig här!

7:03 em  
Anonymous Anonym said...

Det låter mysigt! Jag älskar Lucia och lussade flitigt som barn. Tyvärr är mina små telningar inte alls lika intresserade... Men med diverse mutor och smicker brukar jag få dem att lussa en kort liten stund för oss. Sedan får jag hålla till godo med TV:n. Så jag smygtittar och -lyssnar gärna lite på din små döttrars lussande via Din blogg!

9:46 fm  
Blogger Botilda said...

Jag har blivit smittad! Dels kommer jag alltid att snubbla på orden "född är herren Jesus Kvist" framöver, dels har jag börjat skriva själv. Må även detta vara mig förlåtet!

2:21 em  
Blogger Heliotropen said...

Botilda!

Nu blev jag väldigt nyfiken! Var kan jag läsa dina alster?

6:12 em  
Blogger Botilda said...

Är ny på det här och trodde att det bara var att klicka på mitt namn. Men tydligen krävs något mer - ska undersökas. Annars kan du gå direkt till tildetext.blogspot.com.

9:37 em  

Skicka en kommentar

<< Home