16 november 2005

No more Mr Nice Guy!

I dag tänkte jag skippa att vara en sådan där snäll och trevlig och förstående flicka som jag är normalt är, och istället lista några saker som jag verkligen retar mig på. Det finns förstås många fler, men här kommer dagens tre-i-topp:

1. Karlar som kissar offentligt.
Nyligen gjorde jag en rätt lång resa genom Sverige och flera gånger såg vi bilar som stannat vid vägkanten och karlar som stod precis bredvid och halade ut bästa kompisen. Vad handlar det här egentligen om? Är de helt enkelt för lata för att ta ett par kliv in i skogen? Oroliga för att någon ska hinna sno penisförlängaren under tiden? Är det någon slags primitiv revirmarkerardrift eller är de helt enhelt blottarwannabes? Jag har ingen aning, men jag vill bestämma själv när jag ska se andra människors mest intima delar.

2. Hundägare.
Okej då, inte alla, men vissa typer av hundägare i alla fall. Närmare bestämt de som kommer med repliker som: ”Han är så snäll, han vill bara hälsa”. ”Okej, okej”, muttrar man, begravd under 40 kilo rottweiler ”men jag råkar vara allergiker.”

Och så den där typen som hävdar att det är mitt fel att deras hund skrämmer vettet ur mig. En gång för många år sedan besökte maken och jag några hotellägare som mina svärföräldrar känner. Vi blev visade runt och när frun i huset öppnade en dörr i källaren hoppade plötsligt en ilsken, vilt skällande dobermann pinscher rakt mot min strupe. Naturligt nog ryggade jag tillbaka medan frun kliade sig i skallen. ”Konstigt”, sa hon, ”så brukar han inte bete sig. Men du kanske är rädd för hundar?” Visst visst, jag gick omkring och var livrädd för hundar, trots att jag inte visste att det fanns några där, och så luktade sig jycken till det rakt igenom den stängda dörren. Jag erkänner, alltihop var mitt fel.

3. Stockholmare.
Jag är visserligen en själv, mer eller mindre i alla fall. Men alla som någonsin varit i vår vackra huvudstad måste erkänna att dess invånare är helt rubbade. Jag läste om en författare som kom till Sverige direkt från krigets Bosnien och som tyckte att stressnivån i Stockholm var högre än i det ockuperade Sarajevo, där det låg krypskyttar på taken, beredda att knäppa en varsomhelst, närsomhelst. Är någon i ärlighetens namn förvånad över att en ung man blev ihjälslagen på Kungsgatan för att han sa åt ett par fulla killar att de inte fick kissa i en port? Inte jag i alla fall. Jag är betydligt mer förvånad över att ingen ännu blivit mördad för att de a) stått på fel sida i rulltrappan i tunnelbanan, b) gått två personer i bredd med barnvagnar på en trottoar vid lunchtid, c) snott hissen mitt framför näsan på någon. (Vet ni förresten hur man bäst får en tant med rullator att börja springa? Man går några steg före henne på väg mot tunnelbanehissen, skjutande på en barnvagn.)

Men stockholmare är inte bara sjukligt stressade, de har också ett rubbat förhållande till sina mobiltelefoner. Överallt ska det pratas om allt, precis hela tiden. Gående på gatan, på restaurangen med kompisgänget, med barnen på Astrid Lindgrens Värld, på promenad i skogen. Men, i ärlighetens namn, om vi inte hade haft mobiltelefoner skulle man ju inte få veta alla dessa spännande saker om andra människors liv. Jag skulle till exempel inte veta att den där damen som satt framför mig på bussen i mars i år inte alls hade klamydia.

Vad stör du dig på?

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Your blog is outstanding! Here's what a lot of people are searching for: scommesse calcio . You'll find only scommesse calcio

1:41 em  
Anonymous Anonym said...

Jag stör mig t ex på samma saker som du! Inlägget om hundägare var klockrent! Alla hundägare är inte sådana, men jag har också stött på dem. Jag tror detta beteende beror på att hundar ofta är väldigt lojala mot sin husse/matte, men husse/matte har inte alltid lärt hunden att uoppföra sig. Hundar behöver ju uppfostran precis som barn.

Vad retar jag mig mer på då?

Människor som ska bestämma över andra till varje pris, dem retar jag mig på. Jag vill gärna bestämma över mig själv.

Män som sprider ut sig över mer än sitt säte på flyget/tåget/bussen - dem retar jag mig på. (Kvinnor brukar inte göra det.)

Folk som går rakt på en utan att väja när man möts på gatan. Detta kan nog sorteras in under "Stockholmare", tror jag.

Människor som oombedda börjar instruera mig om hur jag ska göra eller bära mig åt, i nedlåtande ton. Ev också ett stockholmare- symptom. Förekommer bland både män och kvinnor. (Och barn - fast då oftast i glatt upphetsad ton och då blir jag inte irriterad, utan brukar vänligt säga till barnet att jag "kan själv".)

Det var några exempel! :)

4:53 em  
Anonymous Anonym said...

"Folk som går rakt på en utan att väja när man möts på gatan. Detta kan nog sorteras in under "Stockholmare", tror jag."

Det betyder alltså att du blir irriterad på dig själv, eller hur? Du har ju inte väjt när den du mötte på gatan kom emot dig... ;-)

Nu retas jag...

8:51 fm  
Blogger svenska-for-dig said...

Kul läsning .. som vanligt :-))

Hhhmm, jag retar mig extra mycket pa sura griniga expediter som inte förstar att man gärna vill lämna lite penger i deras butik... Ett exempel är bageriet i huset där jag bor (i Tyskland). A andra sidan, dalig service far man inte bara i Tyskland...!

Jag retar mig pa kaxiga servitörer/servitriser som egentligen är för fina för att servera. Mer ett fenomen i Stockholm än i Tyskland...

9:24 fm  
Blogger Anna @ Mormor hade stil said...

Jag irriterar mig på att jag ibland blir irriterad över att behöva vänta hela 6 minuter på tunnelbanan. Det är ett tydligt tecken på hur assimilerad jag är som Stockholmare.

4:48 em  
Anonymous Anonym said...

Hundägare! Absolut. Det faktum att jag faktiskt är rädd för deras lösspringande små älsklingar kan de bara inte fatta. Det är jag som är dum... Det faktum att jag inte gillar lukten av hund, tja... se nedan.

Retar mig på folk som tar med sig lukter. Klarar knappt av att sitta bredvid en inbiten rökare på bussen eller någon som sprejat sig själv och/eller sitt hår med "dofter". Försöker byta vagn på tunnelbanan om någon därinne äter korv eller hamburgare. För att inte tala om när någon varit i stallet eller har en hund som luktar. Lämnar toan snabbast möljligt - ibland med icke uträttat ärende - när det uppenbarligen ligger blöjor i papperskorgen. (Hur svårt är det att knyta in en använd blöja i en plastpåse innan man kastar den på offentliga toaletter?)

Vidare retar jag mig på folk som gör som "alla andra" utan att reflektera över det. Fast där har jag med åren blivit lite mer vidsynt. Faktiskt!

Däremot trivs jag fantastiskt bra med både Stockholm och stockholmare. Det är väl möjligen ett tecken på att jag är just precis så där hemsk...

5:06 em  

Skicka en kommentar

<< Home