28 augusti 2006

Halvtidsblues

Jag jobbar numera halvtid och det går... så där. Det vill säga när jag är på jobbet klarar jag av att prestera. Jag känner att kompetensen finns kvar. Men när jag kommer hem mår jag dåligt. Varje dag. Ju senare på dagen desto sämre mår jag. På kvällarna är stressen som en svag värk i mig hela tiden. Och ju längre veckan går desto jobbigare blir det. Vila verkar bara hjälpa till viss del. Jag kan inte riktigt säga varför det blir så här. Det är ju värre om jag haft mycket att göra, men jag mår dåligt även när jag haft det lugnt. Det väcker mängder av frågor, som ingen ännu gett mig något svar på: Hur ska jag göra för att bli frisk på riktigt? Är det bara att avvakta så löser det sig av sig självt? Eller kommer jag i själva verket att må ungefär så här under väldigt lång tid, och kommer jag i sådana fall att vänja mig vid det? Vänja mig vid att alltid vara grinig mot mina barn. Vänja mig vid att mina muskler är som betong. Vänja mig vid hjärtklappningen, vid att delar av ordförrådet plötsligt kan trilla bort, att jag rätt vad det är kör bil på vänster sida istället för höger, att jag inte tål ljud eller lukter?

En bidragande orsak till att jag mår som jag mår tror jag är andras attityder. När jag var helt sjukskriven kände jag aldrig att min sjukdom var stigmatiserande. Jag omgav mig med kloka och förstående människor och om någon ytlig bekant frågade varför jag var hemma berättade jag det utan att känna någon skam. Det har blivit mer komplicerat sedan jag började jobba igen. Många kolleger har börjat behandla mig annorlunda. Varför vet jag inte, och jag har inte vågat ställa en direkt fråga, men jag får intrycket att jag gjort något dumt. En bekant, vi kan kalla henne X, ägnade jag mycket tid åt strax innan jag blev sjukskriven. Hon mådde dåligt och jag gick ofta bort och pratade med henne, eller tog med henne ut på lunch. Och hon pratade och pratade om att hon kände sig illa behandlad och att folk var så falska. De hon trott var hennes vänner övergav henne plötsligt när hon blev oplacerad inom företaget. När jag blev sjukskriven mejlade jag henne och bad henne höra av sig till mig. När jag inte fick svar bad jag en arbetskamrat stöta på. Men hon hörde inte av sig. Nu ser jag henne ibland i korridorerna och då säger hon hej och undviker min blick.

Jag förstår helt enkelt inte varför människor beter sig som de gör. Men inte får det mig att må bättre.

5 Comments:

Blogger Lime said...

Det beteendet du skriver om suger. Och det är felaktigt. Har inte alla på ditt jobb gått utbildning i utbrändhet? Vi "tvingas" till en sådan utbildning varje år.

Där påpekar vår företagshälsovård att det SÄMSTA man kan göra är att undvika och ta hänsyn till personen i fråga. Det skapar nämligen oerhört mycket stress att bli särbehandlad och utpekad.

Uppskattad, sedd och stöttad skapar positiva känslor.

8:39 em  
Blogger Heliotropen said...

Tack för de orden. Nej, vi har inte fått någon utbildning. Känns jätteskönt att se att det jag känner är "normalt". Verkligen.

10:58 em  
Blogger Jessica said...

Jag jobbar nu. Två timmar och är inne på tredje veckan och de två timmarna är jobbiga som tusan. Deppigheten som var nästan borta i maj har gjort comeback nu. De säger att det är en reaktion på att ha överlevt livshotande sjukdom så emellanåt mår jag rätt uselt. Däremellan är jag rätt avstängd. Diverse läkare rätt oroade medan jag själv är för trött för att oroa mig. Ändå kan jag inte tänka mig att inte jobba. Jag tror inte längre att attityder som gör att man känner sig utanför som sjukskriven är begränsade till utbrända. jag trodde att enbart somatiska diagnoser skulle göra det lättare men inte så. Däremot tror jag att gruppdynamik avgör en hel del. Jag är på en ny avdelning nu och när de frågar hur jag mår och jag svarar deppigt så är det ingen som svarar jamen det kan väl inte vara så farligt och ryck upp dig utan det finns en acceptans att det är som det är. Och om jag finner mina två timmar outhärdliga en dag - som idag - så smiter jag tidigare.

Har du funderat på att göra nåt annat, att begära omplacering om du inte redan har det? Minnesluckor har jag också då och då men det är inget du ska behöva tänka dig som ett normaltillstånd.

Allt gott!

7:58 em  
Blogger Heliotropen said...

Jessica!

Det vore nog svårt att bli omplacerad eftersom jag har en ganska speciell kompetens för det företag jag jobbar på. Finns med andra ord inte så många avdelningar att välja mellan. Och även jag har ju också en del goda vänner bland mina kolleger som stöttar mig allt vad de kan. Fast ibland kan jag bli lite paranoid och undra om de verkligen menar det...

Stora kramar till dig! Hoppas att det snart lättar för dig.

4:55 em  
Blogger Jessica said...

Detsamma säger jag till dig! Det där om lättnad :). För eller senare ger det sig. Även om det dröjer bra mycket längre än jag tycker att det ska göra...

5:40 em  

Skicka en kommentar

<< Home