24 augusti 2006

Engelska mord

Nu har jag bestämt mig: I nästa liv ska jag vara gift med en kriminalkommissarie på den engelska landsbygden. Fördelarna är många och stora: Jag kommer att få bo i ett stort och vackert hus, ha en fin bil (fasr eventuellt är det mest min man som kommer att använda den) och kommer att kunna ägna all min tid åt obskyra hobbies som att åka runt och leta efter hus som borde K-märkas, eller gå på byfester. Naturligtvis kommer även denna medalj att ha en baksida. Jag får ta det med jämnmod om min man jobbar hela tiden, eftersom han är grevskapets enda kriminalkommissarie, utan vare sig chef eller kolleger och med bara en assistent under sig, och jag får finna mig att de flesta i min bekantskapskrets blir mördade. Men undersökningar tyder på att det inte kommer att bekymra mig så mycket. Jag kommer att vara betydligt mer störd av sådant som hagel i maten, eller att det är dimmigt när vi gör en utflykt till kusten.

Ja, jag ser också på Morden i Midsomer, men jag kan egentligen inte säga varför. Är det för att den hör sommaren till? Eller för chansen att kanske se insidan på en "typsikt" engelsk pub, som inte liknar en enda engelsk pub jag någonsin varit i? För inte är serien bra. Eller också är det bara jag som har orimligt höga krav på realism, eller en fiffig intrig, eller en rolig dialog, eller mästerliga skådespelare...

Nu hoppas jag att jag kommer att bli duktigt påhoppad. Men när du ändå hoppar på mig, berätta vilken serie du tycker är bäst på svensk tv just nu, MiM undantagen!

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag kallar inte riktigt Midsomer för en serie utan mer TV-filmer. Men det är ju mest en teknikalitet.

Ganska uttjatat koncept, lite fluff och lull. Sällan det koms i håg. Jag har kanske sett 3-4 i sommar. Det gör inget om jag missar något.

Jag gillar Deadwood på TV4. Skitig western.
I våras var jag helt uppslukad av House på Canal+, i höst kommer den att gå på Kanal (1, 2, 3, 4, 5, 6, jag vet inte....). Se den! Lite CSI i sjukhusmiljö. Hugh Laurie (Wooster, Stuart Little, Black Adder) är en läkare som löser fallet med sjukdomen. Roligt, medmänskligt och cyniskt.

Annars är serier skit, sätta sig i samma soffhörn varje vecka, samma tid, samma kaffekopp på bordet och följa samma personer.
Jag brukar för det mesta orka 3 avsnitt, sen är det något annat som pockar på uppmärksamheten. Missat ett avsnitt och serien är rökt för mig.

11:24 em  
Blogger Botilda said...

Vi knarkar serier, men på dvd. Tittar på varandra efter ett avsnitt och hinner knappast ens fråga "Ska vi ta ett till" innan någon trycker på fjärrkontrollen. Och så är vi fast. Just nu i Kalla fötter, säsong fyra.

På teve just nu finns inget jag följer; i våras försökte jag med Grays Anathomy. Men nu väntar jag på dvd-boxen där också. Och ser fram emot House.

8:45 fm  
Blogger Jessica said...

Deckare är det enda jag tittar på. Och i övervägande majoritet vad jag läser också. Om man bortser från att tänka på de rent statistiska avvikelserna i mordfrekvensen i Midsomer (som måste vara astronomiska om man jämför dem), så gillar jag den. Jag brukar behöva spela in programmet och titta flera gånger för att få grepp om intrigen. I sommar har jag fått Mord i Sinnet 2 & 3 på DVD (Robson Green är sååååå snygg!!)
Jag tittar inte på sjukhusserier, mest för att jag har hälsoproblem och det sista man vill göra då är att se diverse intriger blandade med diverse spektakulära behandlingar.
I övrigt gillar jag som Botilda serier på DVD. Nu väntar jag på Vita huset säsong sju. Jag gillar också Law & Orderserien och CSI.

9:31 fm  
Blogger Heliotropen said...

Vilken bra smak ni har, alla tre!

Deadwood är min nuvarande favorit, även om jag inte riktigt tycker att den senaste säsongen lever upp till de tidigare. Och vad är det för jäkla sändingstid de gett den! House ser jag fram emot.

Kalla fötter var ju en bra serie, speciellt de första säsongerna. Och Jessica, jag håller helt klart med dig om Robson Green. Han är en gammal favorit.

Några andra betittade serier i den här familjen är Vita huset (tidvis lysande), Cityakuten (på väg att gå i graven, skulle jag tro) och Rome (väldigt våldsam, men bra för mitt sexliv).

1:24 em  
Blogger Lime said...

Jag älskar också serier om döda britter!! B förstår inte varför. Å andra sidan förstår hon sig inte på musikaler heller.

9:29 em  

Skicka en kommentar

<< Home