04 mars 2008

Curlingbarnen på Universitetet

Idag har jag begått min första föreläsning och jag hade glömt hur totalt utmattad man blir. Jag är nätt och jämnt människa nu. Anspänningen var lite extra stor eftersom jag satt med på en föreläsning med studenterna igår och vi då fick kommentarer som:
"Varför har ni inte talat om för oss tidigare att vi ska läsa kurslitteraturen?"
"Hur kan vi ha en inlämningsuppgift redan. Jag har inte ens fått mina böcker ännu."
"Jag tycker att det blir rörigt när ni skriver på tavlan för ni skriver inte på samma sätt som jag och då måste jag skriva om alltihop."
"Jag tycker det blir rörigt att ha en övningsuppgift också. Det blir för många texter."

Var har jag hamnat, undrade jag i mitt stilla sinne. Och vad skulle jag mötas av för reaktioner nu när jag gick igenom övningsuppgiften. Men det gick rätt bra. Jag lärde mig alla namn och ingen verkade arg. Ingen verkade heller särskilt smart, men det kanske blir annorlunda eftersom. (Och nu håller jag tummarna för att ingen av mina studenter läser just den här bloggen.)

7 Comments:

Blogger Jessica said...

"Kommer det här på tentan?"

10:05 em  
Anonymous Anonym said...

Fast det där med tavlan kommer jag ihåg. Den går ju på en annan ledd än kollegieblocket. Jättejobbigt!

6:12 em  
Anonymous Anonym said...

Jessika: Fast just de här studenterna skulle nog säga att det var orättvist att ens ha en tenta så tidigt på kursen för vi har ju inte talat om för dem att de ska läsa böckerna.

Mlle D: Det avhjälps numera lätt med en bärbar dator vars mått stämmer lite bättre. Long time no see, förresten.

/Heli

6:26 em  
Blogger thekax said...

Men så länge elveras enda fråga inte är ett ointresserat ”Får vi gå nu?” så tycker jag att du ska vara nöjd ;-) ... Någon mer kanske minns Lära för livet från -77? Eller det kanske inte är någon som är så gammal som läser här? ;-)

12:02 fm  
Blogger Jessica said...

Fast universitetsstudierna är frivilliga och förhoppningsvis läser man ämnet för att man vill.

Och i att gå på universitetet ingår att läsa kurslitteraturen. Fast jag läser aldrig någonsin fonetik igen om jag så hotas med dödsstraff.

Folk höll på sådär redan när jag pluggade. Kommer det här på tentan, även när kurslitteraturen inte var så omfattande. Det var på sånt som folk läste för att de bara slank in på tredje alternativ på de a och b kurs. c och d blev kul. Folk läste dubbla kurser när de tyckte att något var för mesigt att läsa i sig.

3:25 em  
Blogger Kajsa said...

Usch vad jag känner igen det du skriver! Jag satt och var irriterad på mina kurskamrater under hela min utbildning, varje jäkla kursstart var det samma sak. Studenterna uppförde sig som om de var ena jäkla barnungar som inte hade något som helst eget ansvar för sitt eget lärande och sin egen studietid. Och inte blev det bättre sen när jag var kursassistens och stod på andra sidan. Får mig att tänka på artiklarna som nyligen publicerats i DN om lärarhögskolan. Jodå, jag har läst kurser där också och är inte det minsta förvånad över det jag läst.

10:09 em  
Blogger thekax said...

Åh, jag som haft världens bästa lärare i fonetik. Han skulle få en kurs i processen för hur målarfärg torkar att verka kul.

12:17 fm  

Skicka en kommentar

<< Home