19 februari 2008

Deklaration

Eftersom jag numera ingår i det svenska utbildningssystemet tänkte jag att det var dags att ta ställning i den pågående debatten: Nuvarande regering tror att studenter/invandrare/skolelever osv automatiskt lär sig mer om man inför fler betygssteg och fler prov. Det tror inte jag.

Jag tror inte heller att jag kommer att godkänna blivande svensklärare som inte kan svenska. Och för den som tror att det sista var rasistiskt kan jag avslöja att bland de tentor jag rättat hittills fann jag gott om bevis på att "svenskar" inte heller kan svenska.

5 Comments:

Blogger thekax said...

Att ”svenskar” inte kan svenska hade jag kunnat berätta för dig utan prov ... ;-)

4:29 em  
Anonymous Anonym said...

Mm, jo. Fast jag insåg nog inte hur illa det var. Att blivande gymnasielärare i svenska, som valt en frivillig skrivkurs, inte kan uttrycka en tanke så att man förstår vad de menar.

/Heli

5:30 em  
Blogger Lime said...

"Jak er ert nya svenskaläraret."

Du vet att om du ska hitta någon som pratar svenska som fortfarande KAN svenska så måste du hitta en finlandssvensk.

8:13 em  
Blogger Kajsa said...

Men att byta betygssystem varje mandatperiod är väl bara en gammal svensk politisk tradition?

10:14 em  
Blogger Botilda said...

”Men vaddå, jag är ju född här. Och du fattar ju vad jag säjer. Du kan ju inte underkänna mej?!” Minns totalt utan vemod undervisningen vid den där skolan på Jarlaplan för länge sen. Skillnaden är förhoppningsvis att dina elever idag är mer förändringsbenägna och faktiskt vill lära sej något.

9:59 fm  

Skicka en kommentar

<< Home