20 maj 2008

Det är kul med översättning!

Jag har länge känt att jag på min blogg diskriminerar läsare som inte till fullo behärskar svenska. Vilken tur då att Google lanserat en ny översättningstjänst. Nu kan jag med bara ett knapptryck få mina inlägg på andra språk. Så här kan till exempel mitt inlägg från den 11 maj se ut på engelska:

"A Little philosophers, with his finger in the nose: - When I have children, it should be those that are not picking on the nose."

Eller så kan lilla A få prata nederländska:

"A Little filosofen, met zijn vinger in de neus: - Als ik kinderen heeft, moet die niet plukken op de neus."

Fast det blir jättemysko när man vill översätta texter som innehåller svenska ortsnamn, eller kändisar som Niklas Strömstedt. Här måste någon lustigkurre ha varit framme. Testa själva.

4 Comments:

Blogger Botilda said...

Vad kul att du har provat! Jag har än så länge bara läst om det. Google söker eller sökte ju svenska språkvetare, så kanske insåg de behovet ;-)

1:29 em  
Blogger thekax said...

Ja, men det känns ju skönt att man fortfarande är lite vassare än de programmerade översättarna. Google översätt föreslår detta för texten från min blogg den 21 februari:
"Den svenska gruppen varade fram till 1983 då fångas hopplöst för sent, de träffar torkat upp och den småaktiga argument sprang till mjälten."

10:27 em  
Anonymous Anonym said...

Ur dokor Glas:
Ah, what is it for a plague that has seized the people to ask about everything what it is? What is it for a scourge that has whipped them out of the rest of the brotherhood of crawling and walking and running and climbing and flying creatures on earth, out to look at their world and their lives from above, from outside, with the Cold foreign eyes, and find it small and nothing worth? Each bears the event, how will it end? I have to think about the complainant female voices that I heard in my dream, I hear it even in my ears, an old, förgråten woman's voice: the world burns, the world is burning!

11:16 fm  
Blogger Digidiva said...

HAHAHAAH. Dagens fnitter: *check* Tack, tack, tack heli! :-)

4:03 em  

Skicka en kommentar

<< Home