14 maj 2008

Samma gamla visa

Mina trogna läsare kommer att känna igen dagens dilemma. För två år sedan gick jag och några andra föräldrar på lilla A:s förskola ut i krig. Två barngrupper skulle slås ihop och ge en avdelning med 32 barn. Vi rasade och rasade, bland annat med hjälp av massmedia - och allt blev till slut som förskolan bestämt. Och vi fick finna oss, och inse att det går. Det har varit okej under de här två åren, men det har aldrig rått någon som helst tvekan för mig om att det hade varit bättre för varenda liten unge där om gruppen varit mindre.

I höst börjar lilla A förskoleklass och vi har vetat hela tiden att det skulle bli två klasser - två stora klasser. 57 barn talades det om, alltså en klass med 28 barn och en med 29. Som nu, tänker man då, för några barn har slutat på förskolan och det senaste året har de varit just 29. Som det vanedjur man är tänker man att det går ju i alla fall. De blir inte fler. Det blir färre pedagoger visserligen (ja, jag kallar dem också fröknar till vardags), men det ska väl gå.

Igår fick vi hem papper om hur klasserna ska se ut. I lilla A:s klass blir de 30 barn, i den andra 31. Och där har de genast överträtt min smärtgräns. Jag är inte orolig för lilla A egentligen, men det finns en hel del annat som jag undrar över och oroar mig för.

Hur ska tre vuxna hinna se 30 barn? 30 barn som är där varje dag, inte som nu några som är där bara tre dagar i veckan därför att de har fått syskon. Hur ska tre vuxna kunna skapa en fungerande pedagogisk verksamhet med 30 barn? När lilla M gick i förskoleklass var de 20 stycken, ändå tyckte jag att det mestadels handlade om barnförvaring. Hur ska det gå med konflikter när nya grupper ska sättas ihop? Hur blir det med det där busfröet A som gått i en annan grupp på dagis, men som lilla A nu får i samma klass? Pojken som vi lärde känna första gången när han var fyra år och vi hjälpte hans mamma att leta efter honom i hela området i en timmes tid därför att han rymt från henne på Ica. Vem har tid nog att se till att han stannar där han ska?

Och hur ska det gå med F, som ligger långt efter de andra i utveckling och som hamnar i en klass med 31 barn, men utan lilla A, som brukar ta hand om henne när inte fröknarna hinner. Vem ska fixa hennes toabesök när de blir tre fröknar istället för fem? Vem ska hinna med att se till att hon utvecklas när hon är sex är och inte kan tala så rent att man förstår vad hon säger?

Och mest undrar jag över ordförande i barn- och utbildningsnämnden som alltid drar samma gamla visa: Skolpengen räcker (vi har en av de lägsta i länet, den förutsätter minst 25 barn i varje klass för att ekonomin ska gå ihop), skolorna har fått mer pengar (de gick mestadels till att täcka underskottet från förra året) och stora barngrupper är inget problem (välkommen på studiebesök i höst, Mats!).

4 Comments:

Blogger Kajsa said...

Fy faan (ursäkta)! 30 ungar i förskoleklass - det trodde jag inte existerade! 30 små 6-åringar. Jag tycker det låter hemskt. Det är klart att det går. Det går säkert med 50 i en förskoleklass också, men som du säger - vad blir det för klass? Vad blir det för pedagogisk verksamhet?? Min erfarenhet från 6-7-åringar (både vickat i skolan och jobbat flera år på fritids) är att det alltid finns några barn som behöver extra hjälp med att förstå och hänga med, alltid något barn som strular och har många dåliga dagar. Detta tar ofta upp en hel vuxen person och ger ännu mindre tid till de andra. Om det då dessutom är en stor grupp att förhålla sig till gör det lätt att de barn som inte är något problem lätt får väldigt lite vägledning och tid med vuxen. Ja, allt detta vet du ju redan. Finns det inget alternativ till just denna skola?

11:50 em  
Blogger Botilda said...

Det är helt galet! Gör allt. En gång till. Berätta för politikerna att ni hellre betalar mer i skatt än har det så här.

Jag undrar som Kajsa, finns det någon annan skola som alternativ?

8:47 fm  
Blogger Heliotropen said...

Vi gör nog båda än så länge samma bedömning som förra gången: Lilla A behöver sina kompisar. Därför känns tanken att byta skola väldigt långt bort. De är en tät grupp. Av dem som följer med henne till just den här klassen är sju åtta stycken barn som hon känt sedan hon var ett. Kanske är vi bara bekväma av oss, men vi tror att det är viktigt. Och jag minns fortfarande hur det var för lilla M när hon bytte förskola som femåring. Det blev aldrig bra med kompisar, har faktiskt fortfarande inte blivit riktigt bra. Och så länge vi bor kvar i samma kommun är det ju samma låga skolpeng som gäller - med samma problem som följd.

Kontentan: Man får nog vara kvar och kämpa istället. Ikväll är det föräldramöte i skolan, och om ingen annan gör det så kommer jag nog att ställa en och annan fråga.

1:08 em  
Blogger Botilda said...

Nä, byten är inte heller bra, sa hon som hann med åtta olika omhändertaganden (eller vad man ska kalla det) innan hon ens började skolan. Jag tänkte nog att det kanske var fler som bytte samtidigt i så fall. Eller stannar kvar på dagis? För sexårs är ju ”valfritt” eller hur.

Kämpa hårt, ställ konkreta frågor och begär konkreta svar. Ställ just de frågor du ställt här i bloggen.

Hejja er!

9:44 fm  

Skicka en kommentar

<< Home