28 maj 2008

Revolution!

Jag tror att jag lider av någon slags auktoritetsfobi. Varje gång jag skrivit på ett anställningsavtal i mitt liv har det känts som om jag sålt mig själv till slaveri. Nu har någon rätt att bestämma över mig och min tid. Som ung tyckte jag att det var så jobbigt att jag bröt ihop när jag hade ett sommarjobb och min syster fick gå iväg och sköta det åt mig (hon var inte så ledsen för det när hon fick lönen). Det är inte arbetet jag räds, utan just att jag ger någon annan makten över mig.

Allt det där blev jag påmind om när jag i måndags var med lilla A på dagis. De är ju tjugonio barn i hennes grupp och det gör givetvis att de måste ha tydliga regler, det fattar jag. Men jag var lite oförberedd på hur jag skulle reagera på det. Jag var med fram till halv två på eftermiddagen. Först var det fri lek inne, sedan fri lek ute. Sedan gick vi in för att ha samling och äta och där började det bli jobbigt för mig.

Det fanns regler om allt, om att man måste byta kläder när man gick in, även om man inte var smutsig eller sandig, om hur man skulle sitta i ringen (varannan pojke, varannan flicka, inte vända sig om, inte prata när man inte hade ordet, rak i ryggen). Sedan skulle det ätas. Då satt en röd lapp uppe som betydde tystnad. Som i total tystnad.

Har ni någonsin suttit och ätit i ett rum med trettio personer där alla är mol tysta? Det finns inget att titta på, inget att läsa. Man måste bara äta och hålla tyst. Det är nog det mest onaturliga jag upplevt. Jag kände mig förflyttad till en filmatisering av Oliver Twist. Och jag ville göra revolution! Jag pratade fast jag inte fick. Jag lockade barnen att fnissa. Jag var värsta sortens subversiva element. Och jag lovade mig själv, tyst men heligt, att våra egna middagar där hemma alltid ska vara som en italiensk film, och att mina barn ska få mer frihet, inte mindre. För om deras vardagar är så inrutade är det nog bara en tidsfråga innan de gör revolution. De bär ju trots allt på mina gener.

11 Comments:

Blogger Jessica said...

Nämen nä! Allvarligt?!?
Det låter som om någon med ett seriöst kontrollbehov har instiftat de där reglerna... Nog för att det blir stimmigt med 30 ungar om alla ska snacka samtidigt men lär dem att småprata lite då inte att hålla käften rakt av. Det ska vara sååå pedagogiskt att jag fanimej blir trött. Men jag kan inte riktigt se pedagogiken i det där men jag är ju blott en dödlig.

11:09 fm  
Blogger Fanny said...

Amen härregud, det låter ju helt vansinnigt, det där med tystnad vid maten.... På J:s dagis har de pedagogiska samtal vid måltiderna istället...

2:59 em  
Blogger Botilda said...

Sanslöst! Helt knasfel att man måste vara tyst när man äter. Då lär man sig ju bara att måltiden är nåt nödvändigt ont som man bara måste ta sig igenom. På Sprallins förskola pratar de, i alla fall på småbarnsavdelningen. (Men hon kanske måste börja på storbarn i höst och då vete 17. Gissa vilken jobbig mamma som kommer att vara med både en och två gånger i så fall. Och tror jag att det inte behövs ska jag gå tillbaka och läsa din blogg.)

Skönt att Stora Lilla A börjar sexårs till hösten!

6:20 em  
Blogger thekax said...

Instämmer med föregående talare. Skandal! De har samling med bestämda platser på S dagis också, men jag tror inte att det var varannan kille, varannan tjej. Knäpp tyst vid maten - det var det värsta jag hört. Det är bara den vidbrända gröten kvar så har vi Jane Eyre. Charlotte Brontë vänder sig i sin grav.

Jag som oroade mig för att vi är för hårda med lille D när han krånglar. Idag ville han inte ha sin spagetti och köttfärssås. Men när det gått en halvtimme och det kallnat sa det slurp så var allt borta. Och pratar gör vi! :-)

7:20 em  
Anonymous Anonym said...

Hm. Nu känns det nästan som om jag måste försvara dem ... Det blir grön lapp när de flesta ätit upp, och då får de prata. Jag tror att det handlar om att vissa (läs lilla A) pratar mer än de äter. Men onaturligt känns det ju i alla fall. Och konstigt med fröknar som är så petstränga. Kadaverdisciplin, tänkte jag i mitt stilla sinne. Det är ju sådant jag inte klarar. Gör ni?

/Heli

8:03 em  
Blogger thekax said...

Nja, alltså om det var 29 värstingkillar i 15-årsåldern som satt och larvade sig utan att äta så verkar det rimligt med lite uppstyrning à kadaverdisciplin. Men dagisbarn? Nej!

Nu har jag förstås inte suttit med så jag kanske inte ska uttala mig. Det kanske var kalabalik innan reglerna infördes?

Men annars har jag lite svårt för barn (eller, det gäller nog alla, men vuxna brukar kunna tänka sig att smaka iallafall) som bara äter det gôttaste. De kan behöva lite disciplin då och då.

9:44 em  
Blogger Botilda said...

Nej. Klarar inte. Ogillar skarpt.

Vissa pratar mer än andra. Så är det och så kommer det att vara. Bara de som pratar mer lär sig att inte göra det på andras bekostnad och de som pratar mindre känner att de har möjlighet att prata när de vill är det väl ingen fara.

Nä! ”Rak i ryggen. Sitt still. Låt maten tysta munnen.” Det är från ett annat sekel! Samma sekel där man hade tidningar fastklämda med armarna mot kroppen för att inte spreta med armbågarna och där barnen var tvungna att sitta kvar tills de ätit upp. Annars fick de stryk.

Försvara inte! Berätta i stället för personalen hur du reagerade inför deras regler och stränghet. Det kan vara nyttigt för dem att få höra, även om StoraLilla A snart slutar.

10:05 fm  
Anonymous Anonym said...

Botilda: Tänker tillbaka på avslutningssamtalet vi just haft där det pratades igen om att lilla A pratar så mycket vi matbordet. De hade med vett och vilja placerat alla de tysta barnen vid hennes bord i tron att hon skulle dämpas om hon inte fick några svar. Vad hände? De tysta barnen blev pratsamma de med. Påminn mig (och alla andra) nästa gång jag hävdar att mina döttrars pratsamhet är ett problem! Vi har avlat två sociala begåvningar. Tough luck!

/Heli

10:13 fm  
Blogger Jessica said...

Jag håller med Botilda. Det låter ändå väl radikalt att sätta ungar på disciplin, ja, vad man nu ska kalla det. I vilken annan miljö är det stentyst när man äter? Dagis ska väl med pedagogik till höger och vänster utveckla barnens utveckling. En lapp på bordet om att hålla klaffen verkar liksom rätt konstigt.

1:20 em  
Blogger Kajsa said...

Tycker det låter helknasigt. Förstår inte alls varför de ska vara knäpptysta vid bordet, oavsett om något barn tenderar att "prata för mycket". Då får man väl jobba med den balansen istället. Helt tysta vid maten låter absurt.

8:04 em  
Anonymous Anonym said...

Var det en sekt eller något? Måltiden är ju ett ställe för samling där man småpratar bara för att man träffas?? Måste väl gälla även förskolebarn?

7:50 fm  

Skicka en kommentar

<< Home