05 februari 2009

Det stora snacket

Det finns föräldrar som går och tänker på hur de ska berätta för sina barn om sex eller droger eller något liknande. Kanske oroar de sig lite, kanske ser de i hemlighet fram emot det. För mig har det alltid varit något annat som hägrat som "det stora snacket". I går kom det.

Jag satt vid datorn på kvällen när lilla M kom och slog sina lovar omkring mig.
- Mamma, visst finns det en bok om andra världskriget med några som gömmer sig på typ en vind och blir hittade sedan?
- Ja, sa jag. Anne Franks dagbok.
- Har vi den? Den skulle jag vilja läsa.
Är påven katolik? tänkte jag och hämtade ett av mina ex. Men lilla M hade mer på hjärtat.
- Mamma, min fröken sa att hon hade läst en jätteläskig bok om kriget där det var någon som fick välja mellan sina barn.
- Sophies val, sa jag.
- Har vi den?
- Ja, men den ska inte du läsa, gumman.

Sedan tog jag henne i handen, hämtade en bok och så satte vi oss på hennes säng och tittade på bilder. Inte de allra värsta, men illa nog. Efteråt var hon rädd, och grät nästan, men jag tyckte ändå att jag gjort mitt bästa när det nu var dags att prata om den stora ondskan, den som man önskar inte fanns men som man ändå måste förhålla sig till. Och så var hennes oskuld borta på ett sätt som ett sexsnack aldrig skulle kunna åstadkomma.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Oj, _det_ Stora Snacket har jag inte ens tänkt på att det skulle dyka upp ...

/Hello Kitty

9:01 fm  
Blogger Botilda said...

Hu. Jag minns när Förintelsen gick på teve när vi väl några år äldre än lilla M. Det var så hemskt och så läskigt och efteråt stängde vi av teven och satt hela familjen och drack te och pratade vid köksbordet. Hur ska man kunna förklara sånt man inte själv kan begripa?

9:33 fm  
Anonymous Anonym said...

Botilda: Ja, hur ska man det? Att se det med lilla M:s ögon var liksom att se det på nytt. Jag försökte förklara: "Ja, här tvingar de judar att rida på varandras rygg också skär de skägget av gamla män med bajonett." Lilla M: "Varför då?"

Förintelsen gick förresten våren 1979. Det var en av de saker som ledde till mitt specialintresse. Men något sittande vid köksbordet minns jag inte.

/Heli

11:10 fm  
Blogger Botilda said...

Sittandet vid köksbordet var unikt. Det betonade liksom allvaret ännu mer. Vad vi pratade om minns jag inte, men hemskheterna och allvaret gav bestående intryck.

11:32 fm  
Blogger Kiwi said...

Fint Heliotropen.

12:20 em  
Blogger Jessica said...

För egen del var det där allerstädes närvarande, min pappa växte upp under brinnande världskrig. På något sätt "flöt" själva förintelsen in i det där och blev till ytterligare en dimension.
Annars har jag ingen aning om när, vid vilken ålder alltså, det är okej eller vad man kan säga som man kan börja berätta om Anne Frank och Sophies val och vad som kom att vara ren och skär ondska.

4:32 em  

Skicka en kommentar

<< Home