03 februari 2009

Bok ... hrm ... anständigfru

Man ska skriva om böcker har jag förstått, åtminstone om man vill vinna priser. Det vill jag väl inte egentligen, och inte heller är jag en sådan där lättfotad läsare, men ett litet tips eller två har jag.

Jag har de senaste månaderna upptäckt Anita Shreve. Snobbig som jag är brukar jag undvika sådana där böcker som luktar Oprahs bokklubb, men Shreve är verkligen bra. Började på Light on snow häromdagen (har inte lyckats hitta den på svenska på någon sajt) och jag har älskat vartenda ord de första 90 sidorna, och gråtit oavbrutet.

Måste också berätta om en bok som definitivt ligger på min att läsa-lista: Keep av Jennifer Egan. Slutna rum heter den i översättning. Kan man annat än bli lockad av dess coola sajt?

14 Comments:

Blogger Jessica said...

Shreve är väldigt bra. Har du hunnti med Vikten av vatten?

11:44 fm  
Blogger Botilda said...

Jag tror att du får en överraskning snart...

3:48 em  
Blogger Kajsa said...

Jaha, är det så att de definierar som som "lättfotade läsare"? Är det därför de har det där konstiga namnet på sin sajt??

8:25 em  
Anonymous Anonym said...

Jessika: Nix, jag har läst Bodysurfing (Strandsommar?) och nu denna. Vet inte om jag klarar Vikten av vatten. Är inte den ännu sorgligare?

Botilda: Nu blev jag himla nyfiken.

Kajsa: Ingen aning faktiskt. Det finns ord som jag inte har något större behov av att reclaima, måste jag erkänna.

/Heli

10:52 em  
Blogger Jessica said...

Vikten av vatten är sorglig men samtidigt, ja, vad ska man säga, livet är ju sånt. Förändras på ett ögonblick.
Sedan har vi ju pilotens hustru, väldigt bra.
Hon har skrivit flera i dåtid också, runt samma hus. Jag är lite ambivalent inför dem, men har läst alla ändå (hur skulle det annars se ut?! ;) ). Och jo, den heter Strandsommar på svenska.

2:55 fm  
Blogger Jessica said...

Light on Snow finns på svenska, Ljus över snö. Finns på Antikvariat.net

9:50 fm  
Anonymous Anonym said...

Jessika: Du är en klippa!

Strandsommar utspelar sig ju förresten också i samma hus, men det vet du säkert.

9:53 fm  
Blogger Jessica said...

Jo, och det finns en annan bok före det som också är från samma hus, Sjöglas.
(Märks det att jag har läst mycket Anita Shreve?)

11:29 fm  
Anonymous Anonym said...

Jessika: Lite grann kanske. Vilken tycker du är bäst?

Gillar du Joanna Trollope förresten?

/Heli

4:46 em  
Blogger Jessica said...

Jag gillar Vikten av vatten mycket.
När de sågs sista gången är bra, eller vissa delar är bra men upplägget är lite förvirrande så då var Sällsynta utbrott av kärlek bättre.

Har läst det mesta av Joanna Trollope, det är kanske två som jag har skumläst.

6:42 em  
Anonymous Anonym said...

Har du Friday nights? Annars kan jag skicka den.

/Heli

8:29 em  
Blogger Jessica said...

Friday nights har jag inte läst.

12:49 em  
Anonymous Anonym said...

Vill du göra det? In English? I fix!

/Heli

2:21 em  
Blogger Jessica said...

Yes, please!
Will email addy!

5:39 em  

Skicka en kommentar

<< Home