24 oktober 2009

Världens bästa etta

"Aldrig får man vara riktigt glad", brukar min mamma säga, och även om uttrycket irriterar mig måste jag nog ge henne rätt just nu.

För två månader sedan hade vi världens gladaste lilla ettagluttare här hemma. Nu har vi en tjej som bara blir argare och ledsnare för varje dag. Vi lägger fortfarande pussel för att förstå exakt vad som pågår. Den första riktiga pusselbiten fick vi den dagen hon kom hem och sa: - Mamma, jag sitter vid det dåliga bordet, där de stökiga barnen sitter. Jag är ingen bra skolflicka.

Vi satte förstås omedelbart middagsdrycken i halsen och började fråga henne vad hon menade. Tydligen har fröken bestämt att barnen ska sitta i stökighetsordning. De sitter fem och fem runt bordet. Längst fram sitter de tysta och lugna barnen. De får en guldstjärna varje dag för att de jobbar så bra. Längst bak till vänster sitter de stökiga barnen. De får inga guldstjärnor alls. En av dem är lilla A.

Som tur var hade vi utvecklingssamtal veckan därefter och jag kunde ta upp det med fröken, som blev generad: - Ja, det var ju bara ett försök vi gjorde för att de andra ska få jobba i fred och så kommer de inte att sitta alltid.

Det fanns mycket annat att prata med fröken om. Som varför hon skrivit i lilla A:s läsebok att hon inte läste tillräckligt bra för att det inte gick helt flytande. Är det inte lite höga krav på någon som gått två månader i ettan och som bara kunde ljuda i början. Fröken gick mer och mer i försvarsställning och sa: - Men jag säger ju att du är duktig också, lilla A, visst gör jag det?

Det kanske hon gör, men det är inte vad lilla A hör. För det har inte blivit bättre. Visserligen fick lilla A en guldstjärna förra veckan och hon sa: - Jag har blivit bättre på att vara tyst nu, mamma. Men ledsen är hon fortfarande. Och i sina utbrott, som alltid börjar som ilska och slutar i tårar kommer det ett: - N vill inte leka med mig för att jag sitter vid stökiga bordet. Och ett: - Mamma, jag är ingen bra tjej. Jag är ingen bra kompis.

Och jag håller om henne hårt och vill skydda henne mot allt i världen. Och jag vill säga att det inte är henne det är fel på för att hon har hamnat i skamvrån som avskaffades för femtio år sedan, och att hon har samma rätt som de andra barnen att arbeta utan att bli störd även om hon råkar vara en liten pratkvarn och att hon är fin och duktig och faktiskt jättebäst, men det känns som om jag bara stoppat in tummen i en jättelik soricka i dammen och vem är jag att hålla emot när hela världen bestämt sig för att stämpla henne.

11 Comments:

Blogger Jessica said...

Ring läraren! Hon får lägga av med det där! Tror hon att lugna och stökiga bord får det att bli lugnare?
Puckad lärare... Och ändå får man "bara" kalla sig lärare om man har läst pedagogik, det låter inte vidare pedagogiskt.

7:00 em  
Anonymous Paula said...

Vad är det för VANSINNIG "pedagogik" hennes lärare bedriver?
Ring rektor direkt och begär ett möte med er föräldrar, rektorn och läraren.

7:47 em  
Blogger Kajsa said...

Usch, det där var bland det sorgligaste jag har läst! Att stämpla barnen så tidigt, det låter så grymt. Jag håller med Paula om att du borde begära att möte där fler än läraren är med. Hon har ju uppenbarligen inte fattat vad det är för fel hon gör om Lilla A fortfarande kommer hem och identifierar sig som "inte en bra tjej"!! Fy så hemskt! Och i ettan kan det väl för faan inte bara handla om att man ska vara duktig och tyst! :(

9:10 em  
Blogger thekax said...

Men, va-f! är det för dj-la fel på den fröken??? Det dummaste "försök" jag någonsin hört talas om. Är den läraren född på 1800-talet? För jag hoppas verkligen inte att det är den senaste pedagogiken som sprids på lärarhögskolan, det hade man väl fattat redan när vi gick i skolan att OM man har problem i klassrummet är det smartare att sprida ut de pratiga bland de tystlåtna. Men det är väl knappast något man gör redan två månader in på ettan. Den läraren ska avskedas om hon inte skärper sig omgående. Och säga att hon inte läser riktigt bra? Vad säger hon till de barn som inte ens kan bokstäverna? Att de ska sättas i specialklass? Klassen har väl knappast gått igenom alla bokstäver än. Eller hade hon förväntat sig att alla redan skulle kunna läsa flytande? I ettan?

8:04 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej alla och tack för era synpunkter! Jag var ute i går med min syster som är lärare och hon höll med mig. Det märkliga är att jag själv varit lite orolig att jag överreagerat.

Nu är det tack och lov höstlov. Sedan ska jag boka en dag när jag kan vara med i skolan. Två andra föräldrar har redan varit där för att de varit oroade. Jag tror att ett möte med oss, läraren och rektorn blir nästa steg.

Det värsta är att det finns ännu ett problem, som jag inte skrivit om här ännu: Klassens "hjälplärare", som har ett lite sämre rykte som pedagog än Usama bin Ladin. Mer om det en annan gång.

Tack igen. Jag känner mig stöttad. Nu ska vi ägna den närmaste veckan åt att överösa lilla A med beröm och komplimanger.

/Heli

9:57 fm  
Anonymous Anonym said...

Allt det där strider mot det jag lärt mig under min utbildning. Att sätta sk "stökiga elever" ihop främjar absolut inte klassens utveckling. Det optimala är att mixa så att barnen kan få hjälp och stöd av varandra och av läraren i klassen. Det är sjuåringar det handlar om och man kan inte begära att de ska sitta stilla en hel lektion. Alla har olika sätt att ta till sig kunskap på och vi som pedagoger ska låta dem få den möjligheten. Det är en indviduell utvecklingsplan man gör och den ser olika ut för alla barn i en klass.

Skönt med lite höstlov för lilla A.

Btw, läsningen kommer när den kommer, man ska aldrig stressa fram sånt. I barnens skola använder de sig av den sk Kiwimetoden(helord) i ettan där barnen är indelade i läsgrupper efter hur långt de kommit och ingen retar den andre för att nån går i en annan läsgrupp. Funkade kanonbra för min äldsta här som numera slukar böcker på runt 1000 sidor så jag vet att det funkar.

Lilla A har många bra egenskaper och hon är absolut ingen dålig flicka!!!

/Skolfröken

11:54 fm  
Blogger Jessica said...

Heli, snälla vänta inte! särskilt som hjälpläraren är en diktator! Självförtroende vittrar snabbt. Hade en lärare från helvetet och det var inget vidare. Samtidigt var det där med kompisar inget vidare och det blev inte direkt bättre. Ring rektorn snarast möjligt och ta med dig de andra föräldrarna. Snarast. För As skull. Puleeeaaassee!!! Många kramar!

2:22 em  
Blogger Lime said...

Instämmer med föregående talare!

Det tar inte många månader att trycka ner ett sjävlförtroende men det tar år att bygga upp det igen. Jag vet... been there, done that!

Och i en värld där social förmåga blir viktigare och viktigare... hur i h-vete kan man straffa sociala barn?? Jag fattar inte?

7:07 em  
Anonymous Anonym said...

I dag kan man uttrycka det så här: Det är ett föräldrauppror på gång. Igen.

/Heli

10:52 fm  
Blogger Unknown said...

Men var är det för j**la puckad lärare? Håller med föregående. Ring rektorn.

3:07 em  
Anonymous Anonym said...

Hoppas att det händer nåt nu. Många kramar från mig.

/Hello Kitty

9:01 fm  

Skicka en kommentar

<< Home