11 november 2009

Mötet

I måndags var vi alltså på krismöte i skolan, med lilla As biträdande rektor, V, hennes lärare, Y, och "extrafröken", A. Jag har försökt samla mina intryck sedan dess, men lyckas inget vidare.

Vi hade planerat upplägget så att jag inledde med att berätta vad som hänt och när. Sedan blev det en slags allmän diskussion och V menade att lilla A helt enkelt kommit ett steg längre i utvecklingen än de andra barnen och utvecklat ett stort mått av självkritik. A påpekade att hon minsann inte skällt på lilla A eller sagt att hon var dålig på något och Y hävdade att det där med "dåliga bordet" faktiskt bara varat två veckor (vilket bevisligen var osant). Y dementerade också bestämt att hon såg lilla A som ett stökigt barn eller tyckte att klassen var särskilt jobbig. När jag själv redogjort för fakta frågade Y vad jag drog för slutsats av allt det som jag berättat att lilla A sagt. "Ja", sa jag, "Vad skulle ni själva ha dragit för slutsats om det var ert barn?" "Att det är jobbigt att börja ettan", kontrade A snabbt. Det var svårt att bemöta det de sa med annat än att barnets perspektiv inte alltid är detsamma som den vuxnes.

Vi pratade en hel del om hur lilla A är, och de verkade lite förvånade över att hon återberättar så mycket hemma av det hon lär sig i skolan och att hon sitter hela eftermiddagarna hemma och skriver och ritar. Mitt intryck är och förblir att de fått lilla A om bakfoten.

V verkade vara den som bäst förstod vad vi menade. Hon läxade upp båda fröknarna på ett milt sätt och vi kom överens om att den dag lilla A kommer tillbaka till skolan igen (just nu är hon sjuk), ska V vara med och ta emot och sätta sig och prata med lilla A. Lilla A känner henne och gillar henne, så det borde gå bra. Det kändes också som att hon hade en mycket mer positiv bild av lilla A än de andra två. Jag kommer också att vara med under en skoldag om ett par veckor, och sedan blir det uppföljningsmöte för att se om det blivit bättre.

När vi skulle gå bad jag att få prata med V avsides och gav henne en hälsning från lilla A: Att hon tycker att A är dum, sträng och elak, men att jag absolut inte fick säga det till A själv för då ville hon aldrig gå till skolan mer. "Ja," sa V, "Jag har pratat med henne och hon är medveten om att hon blir lite skarp på rösten ibland.

Sedan följde vi med Y tillbaka till klassrummet för att få med en läxbok hem. "Ja, jag har ju undervisat fyror och femmor förut," sa Y, "och det är ju mycket roligare".

Dagen efter satt jag på jobbet och lyssnade på en student som lyriskt berättade om sin underbara första fröken, Laila, och jag blev så ledsen att jag knappt kunde koncentrera mig på vad hon sa. Varför kunde inte lilla A också få underbara fröknar som älskar det de gör och som ser alla goda sidor min lilla tjej har?

4 Comments:

Blogger Jessica said...

Varför jobbar sagda lärare inte med fyror och femmor om det nu var "roligare"?
Jag hatade mina lågstadielärare. Om det gör att det känns bättre. Jag betvivlar det men i varje fall.

11:03 em  
Blogger Heliotropen said...

Njae vars. Inte direkt kanske. Men man kan uppenbarligen växa upp och bli en normal människa även om man inte gillat sin första fröken.

Och jag tror inte att lilla A:s fröken hade något val. Hon är väl tvångskommenderad.

8:35 fm  
Anonymous Anonym said...

Själv minns jag min lågstadiefröken som den allsmäktige med en gyllene gloria runt huvudet. Hon var otroligt bra och fick upp mitt intresse för de samhällsorienterade blocken.

Det är oerhört viktigt att vara positiv till livet och hitta det unika hos varje barn för att kunna stärka det i början av deras skoltid, det är ju där grunden läggs för alla de år som måste tillbringas inom skolans väggar. Så arbetar iaf jag och den dagen jag tar steget över till en förskoleklass från förskolan vill och hoppas jag kunna föja dem ett par år uppåt.

Här har vi haft tur med lärare till bägge barnen, men jag lider med er(främst lilla A).

/Skolfröken

10:41 em  
Blogger englundhelena said...

Jag har precis läst en bok om det här: Alltid den där Anette av Peter Pohl. Rekommenderas även om den hade ett förfärligt slut.

11:42 em  

Skicka en kommentar

<< Home