16 december 2005

Femtonde och sextonde luckan

Idag blir det en dubbellucka. Igår handlade jag julklappar och det tog nästan knäcken på mig, så resten av dagen fick jag ledigt.

Lilla A har problem med tiden. Igår, idag och imorgon är mycket svåra begrepp och om man säger att vi ska göra något ikväll bryter hon ihop och skriker förtvivlat "nej, idag idag!"

För några månader sedan kom hon fram till mig och gav mig en stor kram och sa: "Mamma, förlåt att jag slår dig imorgon." Nåja, det är ju bra att vara förberedd.

Häromdagen diskuterade vi julafton. Jag försökte förklara att det var sidådär två veckor dit och lilla A kämpade på för att förstå vad jag menade: "Är det i morgon?" "Nej, om två veckor." "Är det igår?" "Nej älskling. Det ska bli lördag en gång och sedan en gång till så är det julafton." "Är det i förrförrgår?" Då gav jag upp: "Ja, på ett ungefär."