14 december 2005

Fjortonde luckan

Jag brukar skryta med att lilla M är född med humor, men det är ju en speciell sorts humor som små barn har. Så småningom blir den allt mer vuxen. Sedan något år tillbaka gillar hon vitsar, men det där med poänger är det si och så med. En typisk lilla M-vits kan lyda så här:
"Det var en tysk, en rysk och så Bellman som skulle gå in i en grotta. Först gick tysken in och då hörde han:
– Ett, två, tre nu äter jag upp dig.
Då blev han jätterädd och sprang ut.
Sedan gick rysken in. Då hörde han:
– Ett, två, tre nu äter jag upp dig.
Då blev han jätterädd och sprang ut.
Sedan gick Bellman in. Då var det bara en apa som satt där inne och åt bananer och sa till dem:
– Ett, två, tre nu äter jag upp dig"
Plats för skratt.

Men häromdagen kom hon faktiskt hem med en vits som hade en liten poäng:
"Det var en tysk, en rysk och så Bellman som skulle hoppa ner från ett berg. Rysken och tysken hade fallskärmar, men Bellman hade en sten. Vem kom först till jorden?" "Bellman", gissade jag. "Fel", sa lilla M. "Adam och Eva."