17 december 2005

Sjuttonde luckan

Idag blir det ingen anekdot. Istället tänkte jag citera den oundgängliga tidskriften Amelia.

I senaste numret har de en artikel om saker som par kan vara osams om i juletiden. Första paret ut är Mike och Josabeth (de verkar faktiskt heta så) som är osams om hur man ska pynta. "Dagens i-landsproblem", tänkte jag först. Sedan börjar jag inse att Josabeth faktiskt har problem.

Så här säger Mike: "Jag gillar strikta former, gärna i aluminium och silver. Jag tycker överhuvudtaget att det är viktigt att miljön runt omkring mig är estetisk, jag mår dålig annars." "Jag är noga med placeringen. Om Josabeth ställer fram saker så går jag runt och rättar till dem efteråt. De måste stå rätt, annars retar jag mig på det. Till jul tycker jag att många har alldeles för mycket pynt, för plottrigt. Det är som om de häller ut allt de har, huller om buller, och tänker 'Allt måste ställas fram!'" Journalisten frågar honom vad han skulle göra om Josabeth kom hem med en riktigt gräslig julprydnad. "Jag skulle säga vad jag tyckte och låta den vara framme en jul. Året därpå skulle hon inte få fram den igen..."

Alla som vill bo ihop med den killen räcker upp en hand.

Här hemma har vi just placerat ut cirka trettio tomtar och ett antal änglar, snögubbar, granar, renar med mera. Det är inte ett dugg symmetriskt och absolut inte strikt. Jag tycker att det är jättefint. Hur pyntar ni?

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

I år har vi inte så mycket pynt framme alls, stjärnorna och stakarna är på plats, julgardiner i kök och barnens rum och granen. That´s it. Men till nästa jul blir det mer pynt och en egen gran ute på tomten *längtar*

Läste också i Amelia om det där, och jag skulle absolut inte vilja bo med en sådan person *sitter på mina händer* Era osymmetriska tomtar, änglar med mera är säkert alldeles underbara och får fram julkänslan.

10:39 fm  
Blogger Lime said...

Konstaterar att "jepp, lådan med julsaker står på samma ställe i källaren som ifjol" och tar sedan de elektriska ljusstakarna som ligger överst och lämnar resten...

7:53 em  
Blogger Botilda said...

Är det bara jag som reagerar över att det förväntas vara Josabeth som ska bestämma? Själv skulle jag nog reagera som Mike om sambon kom hem med något anskrämligt utan att fråga vad jag tyckte. Man är väl ändå två om ett hem?

För övrigt tycker jag att Heliotrophemmet är både mysigt, ombonat och julfint! Men så gillar jag ju det varma, ombonade också ;-)

*längtar efter gran*

8:09 fm  
Blogger svenska-for-dig said...

... med vid det här laget fem flyttlador av julpynt (och fler blir det varje ar...) pyntas det glatt tills laderna är tomma...
Da vi som sambor tycker likadant är det skönt att slippa den "diskussionen"...
Känner igen det fran andra par och är inte ett dugg avundsjuk pa dem.
Synd att jag inte far se ert ombonande julhem.
Önskar er en riktig GOD JUL i det !!!
:-) c, p, c

1:40 em  
Anonymous Anonym said...

Har en jul-en som vanligt. Det är över tjugo år sedan jag stal en julgran senast. Minns fortfarande hur fin den blev sedan jag pyntat den med rostat bröd som jag hängde upp. Så gjorde en fattig student.

Gillar också det lite sparsmakade men kitsch kan vara fint det med. Julsaker har ju ofta en historia. De kan få en betydelse beroende på hur de har hamnat i ens hem. Om någon har gett den eller tillverkat den själv.

9:20 em  
Anonymous Anonym said...

Ja, vi heter faktiskt så. Konstigt va? Här är en chockerande nyhet: ALLA i Sverige heter inte Anna Andersson!!! Otroligt va? :-)

9:03 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag har en samling döda djur från min tid som voluntärarbetare i Afrika. Dessa brukar jag pryda mitt hem med under juletid och får alltid skäll från mina två fruar. Detta leder ofta till en tvist om vem som bestämmer. Har vi problem?

10:41 fm  
Anonymous Anonym said...

Om Josabeth nu gillar rysch-pysch sa ar det bara roligt. Men om Mike gillar strikta former sa ar det LIKA RATT! Mitt forslag: inred TVA rum i lagenheten pa varsitt satt.

10:08 fm  

Skicka en kommentar

<< Home