26 januari 2007

Författarens kavspec

Som aspirerande författare har jag några önskemål till dagens IT-utvecklare, som än så länge tänkt alldeles för lite på oss. Det jag behöver är ett program som kan ge mig följande:
1. Natur- och miljöbeskrivning för snart sagt vilken plats som helst. Jag ska kunna knappa in en ort, till exempel "Los Angeles" eller "Surte" och snabbt få en beskrivning av platsen, eller en naturtyp, som "liten tjärn i skogen" och få hjälp med bilder och beskrivningar av växter och annat. Sedan jag kan jag själv stöpa om det till min stil och mitt språkbruk.
2. Väderbeskrivningar. Om jag knappar in till exempel "Norra Djurgården, Stocholm, 22 maj 1992" så ska jag kunna få en fullständig beskrivning av den dagens väder.

Som ni förstår är natur och väder och sådant inte riktigt min grej. Relationer är det jag koncentrerar mig på när jag skriver. Vilket leder mig fram till mitt viktigaste önskemål, en variationsgenerator. Jag har märkt att visa scener är svåra att variera, och nej jag pratar inte nödvändigtvis om sexscenerna, dem har jag under kontroll för tillfället, men hur f-n varierar man beskrivningen av en kyss? Det finns sätt att lösa det förstås. Jag kunde göra min huvudperson mindre promiskuös (går fetbort), jag kunde låta bli att beskriva kyssarna (tråkigt) eller så kan jag göra en Linda Skugge. Som ni kanske minns skrev hon på sin blogg och bad läsarna om hjälp att hitta på en deckarintrig. Jag vet inte om hon fick några napp. Återstår att se om jag får det. Så fyll i följande: "Han böjde sig fram och kysste mig och ..." Ni som så behagar kan istället avsluta meningen: "Hon böjde sig fram och kysste mig ..."

15 Comments:

Blogger bengt said...

Kyssar och kyssar, är inte sexet det viktigaste egentligen?

1:01 fm  
Blogger Jessica said...

Du kanske ska satsa på självupplevda miljöer?
Det finns många författare som "bara" låter sina böcker utspelas i en specifik del av världen. Anita Shreve till exempel håller sig till New Hampshire, med vissa små utsvävningar.

4:23 em  
Blogger Heliotropen said...

Bengt: Jovisst, men något måste ju leda dit. Det blir lite abrupt annars.

Jessika: Det gör jag. Jag skriver bara om ställen jag varit på, men jag är inte så intresserad av miljöer så jag har aldrig skaffat mig ett ordförråd för sådant. Mina berättelser utspelar sig mest i ett inre landskap. Men i en renodlad form kan det bli lite instängt. Jag beundrar författare som har riktigt bra och snygga miljöbeskrivningar.

6:17 em  
Blogger Kajsa said...

"Han böjde sig fram och tryckte sakta sina läppar mot mina. Hårdare och hårdare, tills jag var tvungen att backa in i väggen. Hans händer följde min kropp och drog mig tillbaka intill sig."
:-D

10:06 em  
Blogger Heliotropen said...

Ja, Kajsa, du är helt klart på rätt spår. Men hur kändes själva kyssen?

9:46 fm  
Anonymous Anonym said...

Måste den vara så noga skildrad då? Läsarens fantasi och allt det där... Många av de stora författarna har avstått från ingående miljöskildringar. Jane Austen berättar inte hur hennes personer ser ut.

1:36 em  
Blogger Kajsa said...

Hm.. hur kyssen känns.. Ska fundera lite på det.. Kanske får prova lite och återkomma i ärendet :-)

11:00 em  
Blogger Heliotropen said...

Det är rätta takterna! Research är A och O.

11:25 em  
Blogger Heliotropen said...

Suzanne D: Inget ont om Jane, men min förebild på det här området har länge varit Evelyn Waugh. Hans lyriska beskrivningar av Oxford i Brideshead Revisited (En förlorad värld) slår det mesta. Jag skulle ge nästan vad som helst för att kunna skriva så.

11:56 fm  
Blogger Annan1 said...

Jag återkommer...
G´damn, så svårt. Och så pretentiös jag höll på att bli!

10:22 em  
Blogger Heliotropen said...

Såja, Annan, det kommer att gå bra det här. Andas lugnt bara. Så bjussar jag kanske på en kyss i morgon. Om någon ber mig snällt

10:37 em  
Anonymous Anonym said...

Varsågod, Heliotropen, inte exakt enligt din instruktion, men håll till godo:

Han såg mig djupt i ögonen och längst där inne i hans blick såg jag det jag sett förut - en glimt av smärta. Jag undrade vad det var som givit honom detta uttryck, som fångat mig från första början och fått mig intresserad av att lära känna honom närmare. Jag öppnade munnen för att fråga, men då böjde han sig fram och när hans läppar snuddade vid mina, kände jag att jag blev alldeles mjuk i hela kroppen. Vi smälte samman i en kyss som jag inte kan beskriva med ord. Efter en evighet öppnade jag ögonen. Han såg på mig och nu var ögonen leende.

11:45 fm  
Blogger Heliotropen said...

Hej h-n! Trevligt, om än lite fuskigt. Något sådant kommer man väl bara undan med en gång i en bok i alla fall.

4:44 em  
Anonymous Anonym said...

Hej igen Heliotropen! Vad är det som är fuskigt? Nu måste Du förklara! Tänk på att jag bara är en amatörskrivande ingenjör och inget skrivarproffs! :)

12:26 em  
Blogger Heliotropen said...

"en kyss som jag inte kan beskriva med ord". Det var ju det du skulle göra, liksom!

Kram på dig ändå!

1:19 em  

Skicka en kommentar

<< Home