04 juni 2007

Betraktelser över en bokhylla

På ett av de forum jag brukar besöka på internet uppmanades jag att jämställdhetstesta min bokhylla. Sagt och gjort, av de romaner jag äger (jag räknade bort makens) är en tredjedel skrivna av kvinnor. Rätt exakt 33 %, faktiskt. Det gjorde mig lite förvånad. På forumet ägde nästan alla övervägande böcker av kvinnliga författare. Varför kommer jag till korta? Kan det bero på att jag inte gillar chic-lit? Eller är jag kanske fördomsfull? Jag räknade även Sjöwall-Wahlöö till gruppen kvinnliga författare, och ytterligare en man-kvinna-konstellation, annars skulle statistiken blivit ännu sämre. (Och makens skulle nog hamna på 99-1 ungefär, är jag rädd.)

Efter en djuplodande analys kan jag i alla fall konstatera att bland de böcker jag köpt på senare år har kvinnorna en högre andel. Dessutom verkar jag mer trogen de kvinnliga författarna, för där har jag hela serier med böcker, till exempel av Ruth Rendell.

Hur står det till i er bokhylla? Och, ännu viktigare, vad tycker ni att jag ska läsa nu i sommar?

Etiketter: ,

4 Comments:

Blogger Kajsa said...

Oj vad svårt! Ska man bara räkna skönlitteratur? Jag är rädd att jag hamnar med mans-plus jag också. Flera av mina favoritförfattare är män? Varför? har jag själv många gånger undrat. Har nog dock lite fördomar och dissar en del kvinnliga författare helt i onödan. Har blivit bättre sedan jag gick med i en bokcirkel dock, där väljs ofta kvinnliga författare.

7:04 em  
Blogger Jessica said...

Jag läser chic-lit ibland när det känns som om man behöver lite lättsamhet.
Vad du ska läsa?
Hmmm... Jag lämnar följande förslag, ingen hänsyn tagen till kön på författaren.

Luftslottet som sprängdes, Stieg Larsson (jag gillar deckare, kommer att märkas i listan)

Svart stig, Åsa Larsson.*

Vi måste prata om Kevin, Lionel Shriver (otäck i all sin realism men läsvärd)*

En helt annan historia, Håkan Nesser.

Blodsarv, Denise Mina.*

Jessika Jungs saknad, Elisabeth Gilek. *

Har du provat något av Ann-Christin Hensher? Skriver deckare med kvinnlig advokat som huvudperson. Jag gillar henne, både författaren och huvudpersonen. Den senaste hette Naken ängel *

Med stjärna finns som pocket.
Lionel Shrivers bok Vi måste... utkommer som pocket under juni.

I övrigt, eftersom jag ofta läser flera böcker samtidigt, läser jag cilla nauman, vad ser du nu. Knepig att komma in i.

9:28 em  
Blogger Kajsa said...

"Luftslottet.." går ju som sommarföljetong i DN. (Hjälp, heter det DN eller tycker du det borde vara Dn??) Vet inte vad du ska läsa, men bidrar med närmast på min lista, som kanske kan inspirera till något (fast jag har ju alltså inte läst dem ännu och kan därför inte rekommendera dem). Närmast ska jag ge mig i kast med "Fadern, sonen och den heliga motorcykeln" av Sven Lindqvist och "Bitterfittan" av Maria Sveland. Läste förresten just "Montecore: en unik tiger" och tyckte den var bra.

10:28 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag orkade inte räkna alla böckerna, men en snabb koll visade på att jag läser mest kvinnlgia författare nuförtiden. Totalt ligger nog andelen kvinnliga författare i min bokhylla på drygt 50% men andelen har alltså ökat med åren. Jag har upptäckt många nya kvinnliga författare och gillar dem ofta. Fast nu läser jag Orhan Pamuk, till min egen stora förvåning, och gillar det faktiskt! Intressant och fängslande. Började med "Istanbul - minnen av en stad" och nu läser jag "Snö". Rekommederas!

12:16 em  

Skicka en kommentar

<< Home