30 maj 2007

Jag är en bisser-wesser, eller nåt

På nätet förekommer här och var en utmaning som går ut på att man presentera sig med de sju Jeopardykategorier man skulle ha bäst utgångsläge att vinna i. Detta är naturligtvis helt och hållet min kopp te. Och eftersom jag även tävlat i Jeopardy irl kan jag avslöja att ölsorter inte var min kategori, men att sci-fi-filmer till min milda förvåning var det. Men här kommer min drömlista:

1. Edgar Allan Poe.
En självskriven etta i min värld, så klart. Jag har kunnat tävla i ämnet sedan jag var elva ungefär. Visserligen är jag lite ringrostig numera, men jag har trots allt varit ihop med chefen för Poe-museet i Baltimore.

Exempel på fråga:
Svar: Så heter de blommor som växte ymnigt kring hans stuga Fordham i Bronx.
Fråga: Vad är heliotroper?

2. Judendom.
Ett brett ämne, som innefattar religion, historia och några främmande språk. Även här är jag en smula ringrostig, men nog ska det räcka upp till 800-konorsnivån i alla fall.

Exempel på fråga:
Svar: Sabbat.
Fråga: Vilken är den enda judiska högtid Heliotropen upplevt live?

3. En förlorad värld.
Minns ni teveserien från tidigt 80-tal? Eller kanske boken av Evelyn Waugh. Jag var kär i Sebastian och läste boken cirka 8 gånger. När jag fick serien på dvd nyligen kunde jag fortfarande läsa med närmast replik för replik.

Exempel på fråga:
Svar: Detta bjuder Sebastian Charles på vid deras första lunch tillsammans.
Fråga: Vad är ägg från brockfågeln?

4. Tudortidens England.
En fascinerande epok fylld av fascinerande och starka människor. Många av dem etsar sig fast för all framtid när man väl läst om dem, och många frågor finns där. Som vad Elisabet I egentligen tyckte om sin pappa och det faktum att hans halshuggit hennes mamma, eller om Blodiga Maria någonsin var med barn eller om det var skendräktighet eller kanske en tumör som fick hennes mage att växa utan att den efterlängtade tronföljaren någonsin kom ut.

Exempel på fråga:
Svar: Så hette tre av Henrik VIII:s fruar.
Fråga: Vad är Katarina?

5. Skotsk whisky.
Nej, jag dricker det inte. Ja, jag kan mycket ändå.

Exempel på fråga:
Svar: Så heter det destilleri där lilla M sölade ner hela golvet med innehållet i en grotest "klämboll" inköpt på Cawdor Castle.
Fråga: Vad är Benromach?

6. Svenska skrivregler.
Ja, det är jobbrelaterat. Nej, det är inte sexigt. Och ja, det händer att jag bryter mot dem.

Exempel på fråga:
Svar: Aldrig
Fråga: När får man använda versaler mitt i ord!

7. Astrid Lindgren
Nej, jag tycker inte att Astrid Lindgren borde ha fått Nobelpris, men jag har barn. Det räcker som motivering. Och den som kan leta fram en replik i Emil som jag inte kan får förstapris.

Exempel på frågor:
Svar: "Vad hade du för betyg i skolan skulle jag bra gärna vilja veta?"
Fråga: Vad säger Emils pappa när Emils mamma tycker att de ska betala doktorn fem kronor för att få ut femöringen ur Emils mage.

Jag utmanar i min tur Botilda, Lime, Jessika, Fanny och Kajsa.

Etiketter:

3 Comments:

Blogger Jessica said...

ok jag funderar

5:02 em  
Blogger Kajsa said...

Hm, fast att jag jobbat på jeopardy är det faktiskt inte min sport. Men jag ska blogga om det vid tillfälle!

8:45 em  
Blogger Botilda said...

Och jag blev ombedd att skriva frågorna till den första omgången, men avböjde. Mina ämnen skulle nog vara "Svenska skrivregler", "Förskolor sydväst om Söder" och "graviditet", även om jag nog glömt det mesta av det sista ämnet. Kanske också "danska barnkläder". :-) Nä, jag är nog ingen Jeopardyperson.

Kajsa, då känner vi möjligen samma person som också jobbat där.

9:20 fm  

Skicka en kommentar

<< Home