07 februari 2008

Om snoppar och snippor

Kajsa skrev härom dagen om att hon har låg humor. Inte längre än min, får jag lust att utbrista, men det låter så tävlingsinriktat. De som tillbringat mycket tid med mig vet dock att jag kan vara ganska enkelspårig. Ni förstår säkert också hur jag reagerade igår när jag alldeles oskylidgt stod i en lunchkö med mina kolleger och plötsligt hörde ord som "penis" och "vagina" bakom mig.

Naturligtvis användes de i ett rent vetenskapligt syfte. Det visade sig att en kollega till mig driver ett mindre forskningsprojekt där hon helt enkelt slår upp orden "penis", "vagina" och "klitoris" i olika uppslagsverk och ser hur de definieras. En brittisk undersökning har nämligen visat att det ligger sexism inbakad i själva ordförklaringarna i många uppslagsverk. "Spännande", frustade jag fram medan jag fnissade som en femteklassare. Men det är sant. Det är ju spännnade.

Så för att visa hur seriöst vetenskaplig jag är, gick jag hem och slog upp orden i mitt gamla Bra Böcker-lexikon. Utan att gå för djupt i analysen kunde jag ändå konstatera några intressanta saker. Artikeln om penisen består av 72 ord. Det är en rätt lång beskrivning av uppbyggnad och en jämförelse med andra arter. Slår jag upp klitoris består artikeln av 23 ord. Det finns en kort beskrivning av vad den sitter (och det är ju lovvärt) och så står det att den "motsvarar utvecklingsmässigt mannens penis". Ifall andra arter är begåvade med denna lilla fiffiga pryl vet jag fortfarande inte. När jag slutligen slår upp vagina står det bara "se könsorganen". Den kvalificerar sig alltså inte ens för en egen artikel. Lite intressant tycker jag allt att det var, i ett uppslagsverk från 80-talet.

Vidare mot Wikipedia! I den engelska versionen är det ingen större skillnad på artikellängden, men under ordet klitoris kan man läsa om det tragiska faktum att nämnda kroppsdel inte upptäcktes förrän på 1500-talet! Hur de stackars kvinnorna under antiken och medeltiden klarade sig framgår inte.

Etiketter: , , , ,

3 Comments:

Blogger Jessica said...

Tipsa kollegan om boken The Woman in the Body; A Cultural Analysis of Reproduction av Emily Martin. Den handlar om skillnaderna i hur den manliga och kvinnliga kroppen beskrivs. Den kvinnliga beskrivs ofta som hotfull etc., medan den manliga beskrivs totalt motsatt. Den finns nu i en ny upplaga, den ovan från 2001, ingick i en kurs i antropologi, MYCKET intressant. '173 kr på Adlibris men finns med all säkerhet på universitetsbibblan.

2:21 em  
Blogger Kajsa said...

Men så här står det på ne.se: "Slidan har hos övriga däggdjur samma grundläggande byggnad och funktion som hos människan. Hos kloakdjur och pungdjur är den i sin övre del emellertid delad i två kanaler (de två anlagen från embryot har inte smält samman, och även livmodern är dubbel), och spetsen på hanens penis är delad." Så nu vet du. ;-)

7:38 em  
Blogger Kiwi said...

Och jag som trodde att det här var en familjeblogg ...

10:12 em  

Skicka en kommentar

<< Home