30 januari 2008

Föräldraskolan

Vi smider hela tiden nya klyftiga planer för att få livet där hemma att löpa smärtfritt, dvs för att få våra barn ätt titta mindre på tv, städa sina rum, stiga upp när vi säger till, klä sig när vi säger till, äta kött och inte bara grönsaker (ja, jag har konstiga barn) och allt annat sånt där nyttigt utan att vi måste tjat-tjat-tjata ihjäl oss.
- Sluta tjata, mamma, säger lilla M. Annars gör jag det inte.
- Du gör det inte ändå, säger mamma Heliotropen och det är faktiskt alldeles sant.

Så vi kör med poängsystem, skärmtid och allt vad det nu är. (Förutom de där mindre genomtänkta utbrotten: "Kliver du inte upp nu så blir det inget lördagsgodis!")

Vår senaste uppfinning är "veckopengslistan" som består av olika enkla arbetsuppgifter, som duka och duka av eller sortera in dvd-filmer på rätt plats, där man får sätta ett kryss varje gång man gjort något. Rätt antal kryss ger sedan veckopeng. Det har känts som det bästa systemet hittills. Det finns en dold belöningsfaktor i själva det faktum att de får sätta ett kryss. Men i morse fick jag en gnagande känsla av att det gått fel någonstans:
Mamma: - Det är dags att gå upp och klä på sig nu.
Lilla A: - Nä! Inte om inte jag får en hundring!

Etiketter: ,

6 Comments:

Blogger Kajsa said...

Oops! Låter som ett bra system, men samtidigt farligt nära att lära dem att allting har ett pris. Svår balansgång.

9:51 fm  
Blogger Kiwi said...

Så barnen har manövrerat sina stackars föräldrar till att betala för saker de ändå skulle fått göra? De är smarta de där ungd.... Men samtidigt, jag har full förståelse att man som förälder faller för frestelsen att muta sig till ett visst mått av lugn. Själv är jag osäker om jag skulle ha råd att ha barn.

11:37 fm  
Blogger Heliotropen said...

Jag tröstar mig med att mina barn kommer att bli kanonbra på att löneförhandla.

Heliotropen - som längtar till på fredag!

1:21 em  
Blogger Botilda said...

Så bra att ha några som går före och testar ;-)

Och lilla A är inte dum hon.

2:23 em  
Blogger englundhelena said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

9:43 em  
Blogger englundhelena said...

Eftersom mina barn numera är självförsörjande har jag inte den här möjligheten till påverkan längre. Saknar jag den? Nej, inte ett dugg. Vi körde också med ett poängssytem: ett poäng för marktjänstsysslor och minst sex poäng i veckan annars blev det 0 i veckopeng. Om jag fick göra om det skulle jag gå tillbaka till vanligt hederligt tjat, tror jag.

9:45 em  

Skicka en kommentar

<< Home