22 augusti 2008

Resa i tiden

Nu läser jag i alla fall Tidsresenärens hustru, och när jag nu väl kom över att idén verkade snodd rakt av från Kurt Vonnegut, tycker jag att den är rikigt bra (och inte ett dugg lik Slakthus 5). Dessutom är den synnerligen realistisk. Den handlar om en man som hoppar i tiden, och just så är det ju. Ena dagen är man 14 år och sitter på sin säng och skriver på en roman om Förintelsen. Nästa dag är man en liten mullig tant som springer omkring på universitetet och försöker få något gjort.

Men utan tvekan vore det intressant att resa åt andra hållet också. Vad skulle jag säga till mitt fjortonåriga jag, eller mitt sexåriga för den delen? Jag har lekt med tanken ibland, och då mest tänkt att jag skulle säga uppbyggliga och uppmuntrande saker. "Det kommer att bli bra", skulle jag säga till exempel. "Och du kommer att få vänner sedan. Och killar kommer att vilja ha dig, flera stycken. Och du får söta barn. Fast nej, jag vet inte om du kommer att bli författare." Men nu lutar jag nog mer åt att jag skulle fråga istället för att berätta, för ibland är man ett mysterium, speciellt för sig själv.

3 Comments:

Blogger Jessica said...

Vad jag skulle berätta för ett yngre jag?
Att livet inte alltid blir som man har tänkt. Däremot kan jag inte tro att jag som fjorton- eller sextonåring hade trott ett ord av det.

10:18 fm  
Blogger Fanny said...

Shit vilken intressant tanke. Jag skulle nog också fråga mer än berätta. Man får gå på sina egna nitar, det är oundvikligt, alla måste göra det. Tro mig, jag har smärtsam erfarenhet av det som faster till en mycket deprimerad om än klok 21-åring. Ajajaj vad det gör ont ibland när man ser hur hon kör rakt i diket. Men om man inte gör det lär man sig aldrig.

8:27 em  
Anonymous Anonym said...

Njut nu - för sen blir det värre.

7:45 em  

Skicka en kommentar

<< Home