20 september 2008

Gräset på andra sidan

Häromdagen stod det en artikel i DN som ska bli mitt nya rättesnöre: Den handlade om att det ofta är en fördel att bli av med sitt jobb, speciellt om man är kvinna (pun intended). Män byter jobb mycket oftare än kvinnor, som generellt är mer försiktiga och gärna håller fast vid den inbillade trygghet som ett fast jobb är. Detta vet förstås arbetsgivarna, och utnyttjar genom att ge kvinnorna lägre löneförhöjning. De lojala kvinnorna stannar ändå.

De kvinnor som faktiskt byter jobb, vare sig frivilligt eller påtvingat, får betydligt större löneförhöjningar än män som byter jobb. De verkliga vinnarna är alltså de kvinnor som vågar byta relativt ofta. Det är onekligen en annan bild av arbetsmarknaden än den de flesta av oss bär inom oss.

Note to self: Handla aldrig utifrån rädsla eller falskt trygghetsbehov igen. Ibland är gräset grönare på andra sidan.

4 Comments:

Blogger Jessica said...

Har du eller ska du byta jobb?

12:36 em  
Anonymous Anonym said...

Det känns som om jag är inne i en sådan process hela tiden. Jag bytte ju nyligen ofrivilligt, och ja, jag söker nytt. Jag har ju inget fast jobb.

/Heli

6:54 em  
Blogger Kajsa said...

Hoppas verkligen att det stämmer. Om jag någonsin får ett jobb igen kanske jag får en bra lön, vem vet. Jag försöker snarare få mig själv att stanna tillräckligt länge på något ställe för att kunna bli lite rotad. Jag bara flackar runt och klarar inte av att göra "karriär" och det ger inte så hög lön det kan jag lova. :(

10:09 em  
Blogger Jessica said...

Lycka till! Många kramar!

11:30 fm  

Skicka en kommentar

<< Home