24 september 2008

Pop quiz

Det pratas mycket om den svenska skolan. Barnen lär sig visst ingenting. De kan knappt läsa när de går ut nian, och allmänbildningen är det också skralt med. Med tanke på vilka frågor jag får från lilla M känner jag min dock inte så orolig för just henne:
Lilla M: - Mamma, du vet Fenrisulven?
Mamma: - Öh ... ja, vars.
Lilla M: - Jo, dvärgarna gjorde ju ett rep för att hålla honom fången, och då bet han ju handen av någon. Vem var det?
Mamma: - Öh ... ja du ...

Så dagens fråga till dig, kära läsare, blir: Kan du svara på den frågan på rak arm? Rätt svar kommer inom kort.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tyr, väl?

9:27 em  
Blogger Botilda said...

Jag lärde mig inte ens vem Fenrisulven var! Men vi grupparbetade oss ju genom skolan och lärde oss bara att man alltid måste göra allt själv om det skulle bli gjort (alternativt hur man ser till att slippa undan). Det var inte bara bättre förr.

Och sen är det så konstigt, för barnen kan knappt läsa när de slutar nian, men nästan alla kan läsa när de börjar i förskoleklassen. Vad händer däremellan?

10:01 fm  
Blogger thekax said...

Eh, jag tror tyvärr att jag är lite bättre på grekisk mytologi än svensk. Och då kan jag väääldigt liite om den grekiska ...

Men man måste inte veta allt när ens bästa kompis heter Wiki.

Mycket bra fråga om barnens läskunskaper, Botilda!

9:32 em  
Blogger Heliotropen said...

Ja, jag misstänkte att Suzanne D skulle klara den frågan. Visst var det Tyr. Och det kan man mycket riktigt läsa om i Wikipedia.

4:21 em  
Blogger Kajsa said...

Ansluter mig till Botilda och erkänner att jag kan mkt lite om Fenrisulven. Men jag ritade mkt varulvar som barn, minns jag. Ulv som ulv, eller? ;) Numer är jag glad kund på ne.se där jag finner de flesta svar jag behöver.

9:47 em  
Blogger Lime said...

Det är det jag alltid har sagt. Den kristna tron har tagit kol på all hednisk kunskap. Och ni ska kalla er nordbor... ;)

8:07 fm  

Skicka en kommentar

<< Home