19 januari 2009

Om granar, Edgar och böcker

Fördelen med plastgranar är att man kan ha dem uppe så länge man vill. Det är också nackdelen. Jag är nämligen släkt med min mormor, som grät varje år när det var julgransplundring. Det finns de som säger att de tycker att det är skönt att städa bort julen. Det har jag aldrig känt, och det beror inte bara på att det är jobbigt att städa undan ca 80 tomtar och övriga tillbehör. Det beror förstås på att jag inte vill att julen ska vara över. Till och med sunkiga jular (och jag har varit med om en del sådana) är bättre än oktober, november, januari, februari och mars. Av detta kan man dra slutsatsen att vår gran står kvar.


Förutom att lovsjunga granen vill jag idag hurra för min gamla vän Eddy som skulle ha fyllt 200 år. Dessvärre blev han ju bara 40 och det är förbaskat sorgligt. Sorgligt är det också att jag inte är i Baltimore och firar hans födelsedag. Men man kan väl inte få allt.


För övrigt har jag att litet bloggprojekt på gång. Sedan 1994 har jag skrivit en kort "recension" av varje bok jag läst. I dagarna insåg jag att det innebär att jag gjort det i fulla femton år. Det måste högtidlighållas på något sätt! Därför tänkte jag att jag skulle välja en favoritbok för varje år och presentera dem här. Vad sägs om det? I gengäld vill jag förstås gärna att ni berättar för mig om era favoritböcker. Jag har alltid behov av lästips!

6 Comments:

Blogger Kajsa said...

Åh vad roligt! Ska det bli ett inlägg då med femton böcker, eller hur tänker du dig?

9:23 em  
Blogger Kajsa said...

Föresten; håller med dig om tiden på året. Gillar ju dock november (eftersom jag fyller år då, antar jag) men denna tid som är nu och de närmaste månderna, är verkligen alltid tyngst på hela året.

9:25 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Kajsa!

Hoppas du kommer att känna dig gladare snart!

Jag tänkte nog att jag skulle ta fem år i taget, med en liten sammanfattning först och sedan bokrecensionen.

/Heli

9:48 em  
Anonymous Anonym said...

Läste nyss ut en mkt sympatisk bok: Shadow of the wind av Carlos Ruiz Zafón. Har du läst den?

/Hello Kitty

9:19 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag har också svårt att släppa julen. Var riktigt nere efter trettonhelgen när jag insåg att julen nog är över. Tomtarna har fått krypa ner i julkartongen men granen är kvar (och vi har inte en plastgran). Men i helgen ryker den och ljusstakarna också.

Jag vill jättegärna läsa dina bokrecensioner. Ett fantastiskt bra blogginitiativ!

Lunch snart?

11:34 fm  
Anonymous Anonym said...

Hello Kitty: Ja, det var en av dem jag fick låna förra sommaren (eller förrförra kanske, numera), av en kär före detta arbetskamrat. Jag gillade den jättemycket.

Hon vid bordet bredvid: Vi är "two of a kind" som de brukar skriva på Facebook.

Ja, lunch snart!

/Heli

2:17 em  

Skicka en kommentar

<< Home