22 april 2009

Att fira eller inte fira

I morgon firar maken och jag bröllopsdag - och just det här med att fira väcker en del rätt udda reaktioner från folk, har jag märkt. "Ska ni fira!" sa en lätt fnissig och ganska klentrogen kollega härom dagen. "Vad gör ni då?"

Mest verkar de reaktionerna komma från femtiotalister. Själv är jag ju sextiotalist och mina jämnåriga har aldrig fällt sådana kommentarer. Eller kan det möjligen ha något att göra med politisk hemvist?

Själv är jag en obotlig firare. Vi firar dagen vi blev ihop (nåja, det är nyårsafton så det går ju liksom med automatik), dagen vi först möttes - som praktiskt nog sammanfaller med förlovningsdagen. Och namnsdagar firar vi också, åtminstone barnens, för våra egna brukar vi glömma. Men en relation är väl i allra högsta grad värd att fira, oavsett om man är gift eller ej? Eller är det kanske småborgerligt, reaktionärt eller lite löjligt?

Vad säger ni: Fira - flipp eller flopp?

6 Comments:

Blogger Jessica said...

Det är klart att ni ska fira! Jag firar allt som går att fira. Vad är argumentet för att man inte skulle göra det?

11:08 fm  
Blogger Fanny said...

definitivt flipp! :-) klart ni ska fira!

11:38 fm  
Anonymous Anonym said...

Nja, jag tror inte att det finns några argument, och själva tvekar vi inte om vi ska fira eller ej. Men det verkar finnas kulturskillnader här, och det gör mig lite nyfiken. Vissa människor tycks inte ens komma på tanken att man skulle fira. Varför inte? Är jag kanske ensam om att ha träffat på dem?

/Heli

12:18 em  
Blogger Botilda said...

Nej, du är inte ensam. Jag har också träffat dem. De verkar ofta vara människor som är rädda för sina egna förväntningar och därför väljer att stänga av. Det är i alla fall min hobbyanalys. Trist!

Å andra sidan kan samma människor bjuda på ett gott glas skumvin en regnig onsdag ”bara för att”. Och det är ju väldigt trevligt.

11:09 em  
Blogger Kajsa said...

Flipp, abslout. Måste bara få sambon att inse det snart också. Vi firar knappt någonting, tyvärr. Och det är inte mitt val. Men vi har pratat om det. Typ, vilken dag träffades vi egentligen? Eller när blev vi ihop? Ibland är det inte så lätt att veta. Känner några som firar "första liggdagen", vilket ju sällan är lika diffust, så det funderar vi också på att införa, hehe.

12:07 fm  
Blogger Digidiva said...

Flipp, flipp, flipp! Vi behöver alla bli duktigare just på att fira. Livet blir ju så mycket roligare då. Grattis på er dag så här lite i efterskott:)

7:36 em  

Skicka en kommentar

<< Home