10 april 2009

Tips för kärringar och andra

Det här med att gå påskkärring är i min värld en gammal fin tradition, men jag har märkt att inte alla fattat de grundläggande reglerna. Här kommer därför en liten handledning i den fina konsten att gå, och ta emot, påskkärring.

Om du ska gå påskkärring:
1. Ansträng dig lite. Gör påskkort. Att bara skriva "Glad påsk" på ett papper gills inte om du är över tre. Lägg också lite möda på att klä ut dig.
2. Se glad ut och säg "glad påsk" även om du inte får något. Det är inte bus eller godis för en påskkärring.

Om du ska ta emot påskkärringar:
1. Har du inget godis hemma ler du och ser glad ut ändå. Du kan ge annat, men det är inte nödvändigt. Det viktigaste är att visa att du uppskattar påringningen.
2. Påskkärringens godis är hennes. Du ska inte sträcka fram handen och smaka, ens på skoj. Du ska inte heller försöka ta något annat hon har med sig i sin korg.
3. Du får inte låtsas som om det regnar och fråga vad påskkärringen vill eller om hon är där för att träffa sin kompis. Det här är inget vanligt besök. Påskkärringen är i en roll, och vill bli bemött därefter.

Till sist, några ovanligare inslag i årets skörd:

1 Comments:

Blogger Kajsa said...

Ja, det låter som bra regler. Jag får dock alltid dåligt samvete när jag inte har föreberett med att ha godis hemma.. Och i år hade jag hoppats få gå för första gången med dottern men hon ville inte. Nästa år kanske. Men det är banne mig inte riktigt samma sak i flerfamiljshus. Men man vänjer sig väl.

9:12 em  

Skicka en kommentar

<< Home