03 april 2009

"I will survive!"

I tisdags tittade jag på nyheterna med lilla M som går i fyran och måste göra sådant ibland. Som vuxen måste man inte, och tur är väl det. För där satt jag och började långsamt inse varför stora ekonomiska nedgångar kallas depressioner. Det var den dagen Konjunkturinstitutet släppte sin rapport. Jag gick från nedstämdhet till förtvivlan. När det var slut började jag fundera på att jag skulle samla konserver med långt datum och barrikadera vårt hus med sandsäckar. För det är väl så man gör när krisen närmar sig? Det har jag sett på teve.

Jag inser att man borde vara rationell: Tänka långsiktigt. Planera för framtiden. Dra ner på utgifterna. Spara mer. Eller ... hrm ... ändra det till börja spara. Kanske skaffa ett fast jobb. Fast fasta jobb är ju inte heller fasta längre. De döptes om till tillsvidareanställningar för att vi skulle fatta galoppen.

Antagligen kommer vi att överleva ändå. Hur tänker du överleva?

4 Comments:

Blogger Jessica said...

Min far är mycket bekymrad över att jag inte kan a) inte kan komma på tanken över att man kan äta småfåglar b) inte kan tänka mig att slakta en ekorre c) grilla den samma över spritkök och äta den
Apropå att utnyttja sina resurser.
Han växte upp under andra världskriget.

10:49 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag har hört att man kan mala ner möblerna och baka bröd på dem också.
/Heli

12:08 em  
Blogger Jessica said...

Det rådet har jag inte hört. Antar att det är en tidsfråga ;)

12:52 em  
Blogger thekax said...

Jag stoppar huvudet i sanden. Och låtsas som om det regnar. Och tänker inte tro på att det ska gå så illa som alla olyckskorpar kraxar. Kanske får jag äta upp det?

8:16 em  

Skicka en kommentar

<< Home