20 april 2009

Moms make the world go round

Det är en himla tur att man har ett fritt jobb.

På onsdag, torsdag och fredag denna vecka ska lilla M delta i en serie konserter med sin orkester. På förmiddagarna. Vi har inte funderat så mycket på logistiken kring detta, men i helgen insåg vi att
a) hon ska vara där 08.30 på morgonen - en tid då vi normalt sett är på väg till våra jobb
b) hon är klar 11.00 - en tid då vi definitivt inte brukar vara hemma
c) hon kommer att missa skollunchen.

Orkesterledarna såg inget problem i att förvänta sig att en plågsamt blyg tioåring med sex kilo instrument själv skulle kunna ta sig i tid till rätt lokal, ta sig hem igen och se till att hon får lunch på en annan tid än resten av klassen. Maken och jag tror däremot att det kommer att leda till att
a) hon blir stående utanför lokalen (om hon hittar dit) onsdag morgon och väntar in en kompis för att överhuvudtaget våga gå in
b) hon blir utan lunch
c) hon vägrar gå dit på torsdag.

Vilken tur då att lilla M har en mamma med ett ibland flexiblet arbete.

9 Comments:

Blogger Jessica said...

Eller så levererar man inte barnet därför att det är omöjligt att kombinera arbetet med att se till att barn kommer till och från aktivitet och dessutom får mat i sig utanför ordinarie tid. Typ.

5:34 em  
Blogger Kiwi said...

Heja mamma!

6:27 em  
Blogger Lime said...

Jag måste erkänna att jag läste rubriken på svengelska och undrade vad skatter har med saken att göra...

7:59 em  
Anonymous Anonym said...

Fick just veta att de har genrep mellan halv fem och sju i morgon. Jättebra tid för barn! Vem behöver middag ...

/Heli - morrar

9:13 em  
Anonymous Paula said...

6 kg - hmm, vilket instrument kan det vara? Cello?

9:31 em  
Blogger Heliotropen said...

Fagott. Lite mindre otymplig när den är nedmonterad, men ändå.

10:08 em  
Blogger Jessica said...

Låter som ett än mer strålande engagemang att avstå ifrån!

6:31 fm  
Blogger Jessica said...

Jag menar ungar med lågt blodsocker, det är väl inget bekymmer?

6:32 fm  
Anonymous Anonym said...

Det var för sådana här dagar Gud uppfann McDonalds. Jag har lugnat ner mig lite. Jag tycker fortfarande att planeringen suger, men så länge lilla M verkar uppåt går det an. Jag var sönderstressad igår och då är inte sådant här toppenkul.

Lite upprörd är jag ändå över att alla ska ha på sig en speciell t-shirt, SOM VI MÅSTE BETALA FÖR!

Och lite lustigt var det när fagottfröken blev ledsen för att lilla M inte vill vara med på årets "fagottfrossa" på söndag. Då träffas alla som spelar fagott i Stockholmsområdet och har gemensam repetition och konsert = ytterligare sex timmars spelning denna vecka. Totalt skulle det då bli drygt 24 timmars spelning på åtta dagar.

Som sagt, barnarbete är bara förbjudet om de får betalt.

/Heli

9:47 fm  

Skicka en kommentar

<< Home